Hej.

Ska sätta upp takstrolarna på mitt nybyggda stall cc 600. Tänkte lägga 22mm golvspån över hanebandet som ska bli golv på hölofftet. Räcker det att ha cc600 i "bjälklaget" och lägga 22mm golvspån på det? Eller kommer jag att ramla igenom? Fyller såklart upp med 45x70 reglar mellan takstolarna så det blir ett "rutmönster" men frågan är: Är det tillräckligt med cc 600? 22mm är ju tjockt, men kommer det bli sviktigt? :confused:

Tacksam för svar.

som höloft är det nog lite klent,men det kanske inte är så det ska användas?men att gå på är det ju helt ok

Gjorde så på min vind och jag tyckte det blev bra. Känns inte som det sviktar alls.
Har det som förvaring och än har inget rasat.

det håller hur bra som helst.....

mvh
snickar estwing

Hur tjockt bjälklag har du och med hur stor spännvidd?
Hela mitt hus är byggt så: c/c 600 + 22mm golvspån på 45x220 upp till 4,80m spännvidd. Helt stumt och naturligtvis helt godkänt av konstruktör.

Du bör nog limma OCH skruva skivorna mot bjälklaget.

Du behöver inte kortla. Du lägger skivorna tvärs över takstolarna, inte längs med. Antingen skarvar du på takstolar och det blir inte mkt spill om du har cc60, eller så skarvar du även mellan om detta är tillåtet enligt instruktionerna på golvspånet...

injonil skrev:
...eller så skarvar du även mellan om detta är tillåtet enligt instruktionerna på golvspånet...
Det brukar vara att man inte får skarva två rader mellan samma bjälkar, d.v.s. minst 60cm mellan skarvarna.

Golvspån på cc60 är säkert inget problem.

Däremot så bör du kanske fundera över hur stor last det kan bli totalt på golvet. Höloft låter tungt.

I så fall är det inte skivorna som kan vara ett problem, utan hållfastheten på bjälkarna och deras upplägg.

är spånskiva lämpligt till stall? den suger ju fukt

pellefant skrev:
är spånskiva lämpligt till stall? den suger ju fukt
impregnerad spånskiva finns....

aha, jag visste inte att det fanns impregnerad golvspån...

Borde väl räcka med fukttrögt v313-golv.

Annars är det rätt snyggt med spåntat 95x34mm grangolv som spikas uppifrån.

Redigerat:
Räcker absolut.

Oskar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.