4 878 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
cc 600 att lägga golvspån på?
Hej.
Ska sätta upp takstrolarna på mitt nybyggda stall cc 600. Tänkte lägga 22mm golvspån över hanebandet som ska bli golv på hölofftet. Räcker det att ha cc600 i "bjälklaget" och lägga 22mm golvspån på det? Eller kommer jag att ramla igenom? Fyller såklart upp med 45x70 reglar mellan takstolarna så det blir ett "rutmönster" men frågan är: Är det tillräckligt med cc 600? 22mm är ju tjockt, men kommer det bli sviktigt?
Tacksam för svar.
Ska sätta upp takstrolarna på mitt nybyggda stall cc 600. Tänkte lägga 22mm golvspån över hanebandet som ska bli golv på hölofftet. Räcker det att ha cc600 i "bjälklaget" och lägga 22mm golvspån på det? Eller kommer jag att ramla igenom? Fyller såklart upp med 45x70 reglar mellan takstolarna så det blir ett "rutmönster" men frågan är: Är det tillräckligt med cc 600? 22mm är ju tjockt, men kommer det bli sviktigt?
Tacksam för svar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 241 inlägg
Hur tjockt bjälklag har du och med hur stor spännvidd?
Hela mitt hus är byggt så: c/c 600 + 22mm golvspån på 45x220 upp till 4,80m spännvidd. Helt stumt och naturligtvis helt godkänt av konstruktör.
Du bör nog limma OCH skruva skivorna mot bjälklaget.
Hela mitt hus är byggt så: c/c 600 + 22mm golvspån på 45x220 upp till 4,80m spännvidd. Helt stumt och naturligtvis helt godkänt av konstruktör.
Du bör nog limma OCH skruva skivorna mot bjälklaget.
Du behöver inte kortla. Du lägger skivorna tvärs över takstolarna, inte längs med. Antingen skarvar du på takstolar och det blir inte mkt spill om du har cc60, eller så skarvar du även mellan om detta är tillåtet enligt instruktionerna på golvspånet...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 241 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Golvspån på cc60 är säkert inget problem.
Däremot så bör du kanske fundera över hur stor last det kan bli totalt på golvet. Höloft låter tungt.
I så fall är det inte skivorna som kan vara ett problem, utan hållfastheten på bjälkarna och deras upplägg.
Däremot så bör du kanske fundera över hur stor last det kan bli totalt på golvet. Höloft låter tungt.
I så fall är det inte skivorna som kan vara ett problem, utan hållfastheten på bjälkarna och deras upplägg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 241 inlägg
Borde väl räcka med fukttrögt v313-golv.
Annars är det rätt snyggt med spåntat 95x34mm grangolv som spikas uppifrån.
Annars är det rätt snyggt med spåntat 95x34mm grangolv som spikas uppifrån.
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 61 inlägg
Räcker absolut.
Oskar
Oskar
Klicka här för att svara