Hej! Har köpt en grind som jag hade tänkt att ha i trappen så att min dotter inte slår sig.

Eftersom jag är värdelös på hantverk så undrar jag snabt, hur jag ska fästa den? Man fick träskruv till, och jag har gipsvägg som den måste fästas i, ska jag sätta fast en träskiva i väggen och sen skruva fast fästena med träskruv i den? (Måste nästa göra så då grinden annars blir för kort), men hur ska jag fästa brädorna i väggen? Vad för plugg och skruv ska jag ha? :o

Ska det sitta riktigt bra i gipsväggen är det mollyplugg som gäller. (Metallplugg med ben som viks ut på baksidan.) I mollypluggen skruvar du i den med mollyn medföljande skuven (maskinskruv). Tror att maxvikten på en mollyskruv för enkelgips ligger på 10-15 kilo. Kolla bara om du har enkel eller dubbelgips (en eller två gipsskivor alltså). Nackdelen med mollyplugg är att de lämnar gigantiska hål när du tar bort dem.

Alternativet är en vanlig plugg för gips, lämnar mindre hål, men har lite lägre hållfasthet.
Jag har satt upp trappgind till (mot) mina barn med vanlig gipsplugg, det har funkat fint.

Dessa plugg använder du i gipsväggen oavsett om du fäster en planka eller trappgrinden mot väggen.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.