3 112 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Staketstolpar NTR AB
Skall bygga ett enkelt staket och tänkte använda 45x70 tryckta reglar NTR AB. Jag tänkte göra det lätt och slå ner dessa direkt i marken. Duger det med NTR AB? Jag räknar med att det skall hålla i alla fall 10år, jag vet att det finns mycket bättre alternativ men vi bortser från detta utan frågan är hur pass bra NTR AB håller. Tjänar man mycket på att tjära in den delen som skall vara i jorden?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 242 inlägg
NTR A bör användas när de skall slås ner i marken. Vet inte om det är detta du avser med "bättre alternativ". Är det så att du har en större mängd NTR AB liggande?
Jag tänkte bara att det är lättare och få tag i AB i lite klenare dimensioner och det kanske fungerar skapligt i alla fall. Jag vet en gärdesgård med helt obehandlade en och granstörar sonm är drygt 30 år men börjar ge med sig lite nu. Med tanke på detta så borde väl NTR AB hålla ett tiotal år i alla fall eller är det så pass dålig kvalitet på tryckta träet att det inte håller?
Föreslår att du hoppar över tryckimpregnerat till stolpar och kör med rått kärnvirke istället. I så fall bränner du spetsen med en gasollåga tills den är svartbrun men inte bränd (ska alltså bara kola lite lätt i ytan). Stryker spetsen sen med daltjära till en bra bit över mark när den är nedslagen. Överdelen kan du smörja med 'Roslagsmahogny', liksom resten av ditt staket (rått virke). Lite mer jobb, men inte dyrare, men håller f-n så mycket längre än t.o.m NTR A.
Klicka här för att svara