ChrilleK: Jag kommer att göra som på den här bilden men kommer det inte vandra fukt in till gipset om jag sätter det direkt mot smygen? [bild] (PS. Det är jag som är Chriskay, kom på att jag hade ett gammalt inlogg)
El Gringo: Det går inte o mätta spacklet med vanlig linolja först? Annars så finns det ju linoljespackel man kan använda, men den kanske måste mättas den med, glasfiberspackel skulle kanske kunna gå, det bör ju inte suga i sig oljan iaf!
Uffe_xx: Fäst en grövre regel eller balk i järnen och använd en flaskdomkraft under denna och lyft lugnt och fint upp plinten på detta sätt, några omtag behövs säkert när domkraften når sin maximala höjd.. Du slipper en av maskiner sönderkörd trädgård och fixar detta själv i lugn och ro.. Om nu inte plinten är dubbad i berg..
AndersRocker: Jag har idag en gammal gjuten trappa (troligen från 30-talet) som löper utmed min husgrund (som är i betong). Huset står på berg som sluttar. Alltså ansluter den ena sidan av trappan till husliv. Trappan har elva steg. Jag vill göra en ny trappa och undrar: 1. Kan jag göra det själv med en snickrad form? Kommer den orka bära? 2. Kan man utöver några i berget nerborrade armeringsjärn
Ronny_b: Det skulle kunna fungera! Om ingen annan har nå idér så kör jag på den!
petersk: Låt säga att man enkelt på plats kan konstatera att den inte är bärande. Då hamnar du nog på typ 2000kr. Beror nog lite på vart du bor. Kolla din PM! Är väggen inte bärande lär du inte behöva göra någon bygganmälan.
Krillew: [citat] Det här var en gammal tråd, hoppas du finns kvar. Har du tips på vart man vänder sig.
orpon: [citat] Jag är inne på precis samma sak. Min far köpte ett nytt LB hus, och då hade dom slängt överbliven syllisolering från husbygget som du beskriver ovan. Detta använde min far till ett garage bygge där syllen ställdes på ett varv murad leca. Känns bra, eftersom det blir tätt. Någon som vet vad detta är för syllisolering? Det såg ut ungefär som skumgummi till skillnad att det
rocla: finns säkert en vänlig konstruktör som kan tänkas tala om det i utbyte mot en avgift
rocla: I västra götaland räknar man med en snölast på mellan 1,0-1,5 kN/m^2 beroende på var man bor
NyfikenVit: Hej, Putsen på gamla putsade innerväggar har ju en tendens att falla sönder i bitar av sig själva med tiden. Men är putsen som används nuförtiden av annan sort så att den håller bättre? Eller får man även räkna med att väggar som putsas nu med "modern" puts kommer bli porösa om 30-40 år eller så? Och slutligen, om man ska reparera ett hål som är ca 10x10x20 cm i en putsad
mungobongo: Jag tänkte köpa mig lite cederträ i brädform. Det är ju inget material man finner på vilken bygghandel som helst tyvärr. Är det någon här som har tips på en billig och bra leverantör av detta i första hand i Malmötrakten, men över hela skåne funkar det också.
Bambi: Hej! Jag söker bred underpanel ska bygga runt 150mm/st och minimalt hål/glipa mellan dem. Nån som har något bra förslag? Mvh
The Tor: Tack för svaret! Jag skall försöka att återkomma med före- och efterbilder senare i sommar.
injonil: Jag byggde de sista takstolarna på gavlarna direkt på hammarbandet. Då behöver man inte tänka på hållfastheten för golvbjälklaget, bara att använda enklaste typen av virke. Enklaste är att använda samma dimensioner även i övrigt som de andra takstolarna (för att inte få problem vid isolering och innertak etc). Några extra reglar mot hammarbandet så går det bra med oklassat
Mikael_L: Ett lager gips på bägge sidorna om en träregelstomme ger EI30 i brandmotstånd. Är stommen minst 95mm och det är minst 95mm stenull mellan blir klassen EI60.
Leaff: Jag kommer att köpa en obehandlad klädselbräda och måla den vit. Så får det bli! :)
imported_Byggaren: Kvaliteten på tryckimpregnerat (alltså inte träskyddsklassen) beror av två saker: var virket är växt, hur stor dimension det är taget ur. Kan du leta upp långsamväxt fura (företrädesvis växt i Norrland, men viss import från våra nordliga grannar och Ryssland kan också duga) är det i de flesta fallen att fördra framför sydved, växt på småländska höglandet. (Lämpar sig
_bystrom_: Lecablocken tar den tyngden, det behöver du inte oroa dig över. Såga upp, mura ner ett par block, tillbaka med golvet - klart.
ByggaNytt: 22*70 med egensågad avfasning: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/panel_5.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel
OLJensa: Du behöver ha skena som monteras i ovankant, eventuellt stoppbeslag, rulle som skall löpa i skenan och någon sorts dörrbeslag att fästa rullen i. Dessutom behöver du en (eller flera) styrtapp(ar) på golvet och ett fräst spår i botten på dörrarna. Allt finns att köpa i färdiga satser.. Istället för grepplist kan man fälla in (fräsa) greppbeslag, det går ju inte att ha
JonasAndersson: Jag har ett 1,5 plans hus med källare byggt -56. Huset har en lättbetong stomme med gjutna bjälklag i båda plan. Nu ska jag bygga ut nedevåningen och har bestämt mig för ett gjutet bjälklag som görs som en platta på mark fast upphöjd lika högt som sockeln på huset. Bjälklaget mellan 1a och 2a vån är också betong och en del av min utbyggnad är så att säga redan gjord då jag
sinoni: Finns det någon som har erfarenhet av promatect l? Vi skall riva en bärandevägg och måste klä in balkar med promatect l. Problemet är att varken de som river väggen eller smeden som skall sätta upp balkarna kan utföra det. Var hittar man någon som kan? Vad kostar det?:confused:
Roary: Hej jag har en stödmur i trädgården som har spruckit, en sektion på c:a 50x30 cm har lossnat och sitter löst. Jag tänkte åtgärda det hela med att fräsa ur spår i betongen på sidan av muren och lägga i armeringsjärn. Men vad ska jag fylla igen med sedan? blanda cement och fylla i går vell inte eftersom det är för lättflytande? Är husfix/filler tillräckligt hårt för att hålla
ByggaNytt: De flesta spikpickor skjuter bara 90 (även om min tar 100) så det är helt normalt. Med spikpistol så blir det per "automatik" betydligt fler spik än när du kör med hammaren.... [bild]