Hej!
Håller på att renovera ett timmerhus från tidigt 1900-tal.
Håller på att dra nya radiator- och tappvattenrör och måste nu gå igenom några bärande timmerbjälkar, ganska grova i dimension. Kommer troligen att dra en 20mm pex rir till fördelaren, detta innebär att jag måste borra två 35mm hål i bjälkarna. Jag är nu väldigt osäker på om detta kommer att påverka bärigheten på någotvis. Någon som har koll på hur mycket man kan borra ur innan man behöver bli orolig?

Ha de

Beror på tjockleken på bjälken, hur långt ifrån ändarna du borrar och om det finns ytterligare punktbelastning uppifrån.

Hej,

Generellt sett måste du borra en hel del hål innan det var någon betydelse... Så länge du kan lägga hålen i mitten på bjälken (i höjdled) så försvagar det i princip inte alls då några hål i mittenkärnan på en golvbjälke inte bidrar till böjmotståndet på något väsentligt sätt. Kolla gärna hur man gör en takstol i stål som jämförelse så hittar du en massa lätthål i mitten, men lägger hålen i mitten då de nästan inte alls försvagar böjmotståndet med däremot gör konstruktionen mycket lättare och därmed kapabel att bära mera last.

Tjena!
Tack för svaret.
Glömde att säga att det är på övervåningen jag ska dra rören, bjälkarna är ca 7.5"-8" och några utav dessa kanske jag kan borra mitt i bjälken. Några måste jag dock karva ur från ovansidan. Ungefär hur mycket vågar man karva ur en sådan bjälke innan man kan säga att den blivit betydligt vekare.
Är svårt att såga vilka laster som belastar dessa. De går nu från ytterväg till mellanvägg samt att en bjälke vilar som på en stor kortling (Avväxling) om man nu kan säga så.

Jabba77, är det möjligt att ta en bild och ladda upp så vi kanske får lite bättre koll på vad du försöker göra?

Om du nu vill veta exakt, så kommer en bjälke som är 200x200mm att ha ett tröghetsmoment på 13333cm^4. Om du tar ut ca 35mm på toppen blir samma moment 7486cm^4. Du har alltså försvagat bjälken ca 44% om man räknar på vilken svikt som bjälken kommer att ge. Detta spelar dock bara roll om du gör uttaget ur bjälken där momentet på bjälken är stort, dvs mitt mellan upplagen. Om du gör samma urtag i mitten på balken försvagar du den ca 0.5% istället.

Alltså, om du måste göra urtag uppe på bjälken så gör det nära ett upplag där belastningen (momentet) är så litet som möjligt.

d_nilsson skrev:
Detta spelar dock bara roll om du gör uttaget ur bjälken där momentet på bjälken är stort, dvs mitt mellan upplagen.
Om nu balkar råkar vara kontinuerliga över upplag så är faktiskt momentet störst just där. Tom avsevärt större än i fält!

anaitis,

Bra påpekande, det tänkte jag inte på... Jag föreställde mig att bjälklaget bara hade två upplag men det är ju naturligtvis inte säkert att det är så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.