H
hydromatics: har du glesen "Stående" så ska du ha gipsskivorna stående annars finns ju risken att du bommar varannan skruv :)
2 svar · 1,1k läst
M
morty81: Har omvandlat mitt garage till snickebo och skulle gärna dämpa ljudnivån lite! Väggarna står där dom står och vill inte upp med mer gips, luftspalt osv... Så vad kan man göra utvändigt på väggarna för att det ska bli lite tystare? Inget tyg helst då det kommer att cirkulera en del damm. Så kom med lite smarta förslag!
0 svar · 728 läst
A
andersmc: Det är väl ingen vits med vindpapp mellan gips och råspont. Det blir bara ett extra arbetsmoment. Vindpappens uppgift är att vara vindtät samt hålla undan vattenstänk från isoleringen. Den är däremot inte diffusionstät, så den håller inte den fuktiga luften ute. Gipsen är i sig helt vindtät, och några vattenstänk kan du inte få mellan gips och råspont. Så vindpappen har ingen
5 svar · 2,9k läst
W
Wodie: kasnke lite hjälp ?? http://dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=102
1 svar · 2,2k läst
raveper
raveper: Är putsen för dålig att tapetsera på eller varför gips?
5 svar · 2,5k läst
F
fatman: Hej Skulle behöva få lite hjälp för att kolla om det skulle kunna gå att ersätta vårat hus golvbjälklag. Idag ligger det ett bjälklag av gran? (Huset byggt 1930, utbyggnad 1940). Längen är som mest på 4.7 meter och CC är på 60 cm. För att kunna vinna lite takhöjd i källaren (ca 10 cm) skulle vi vilja "höja" syllen som bjälklaget ligger på och ersätta med ett tunnare bjälke.
0 svar · 1,4k läst
B
Bonan: Ser mycket bra ut. Snyggt och fräscht. Bra jobbat.
7 svar · 19,1k läst
·
Immobil
Immobil: Då bör du satsa på att efterspänna stegen. Plocka bort täckpropparna och dra skruvarna ordentligt.
6 svar · 7,6k läst
K
kamy: Jag hyrde gipshiss på Bauhaus i Länna
2 svar · 8,8k läst
titanium
titanium: Om du har 60 cm på 4,5 m är det en lutning på 7,6 grader och det klarar ett papptak utan problem. Med svetsade/limmade skarvar klarar den bästa pappen ner till 3 grader, så du ligger över det med marginal. Din grannes lutning är 1,5 grader och det får anses som mycket svårt att lägga själv och få tätt. Gummiduk har jag ingen erfarenhet av, men måste inte den ha singel ovanpå sig
1 svar · 5,4k läst
M
Mats: Jag föstår inte varför du inte skulle kunna sätta 10-15 cm höga plintar och gjuta fast stolpskorna i dem?
2 svar · 2,4k läst
Forrest
Forrest: Noterade efter samtal med Byggmax att Bjälklagets ram är obehandlad furu... Ska i och för sig inte isolera detta trädgårdsförråd men är rådet här att lägga en syll med impregnerat virke längst ner mot mina murblock. Och då mellan impregnerade regeln och murblocket en syllpapp. Eller är detta onödigt och bara onödiga pengar på en trädgårdsbod.
1 svar · 8,3k läst
B
blomman73: ok.
8 svar · 1,5k läst
B
8 svar · 1,5k läst
P
prövasjälv: Hur svårt som helst att få tag i info om tvättrumsväggar i masonit. Vi ska fräscha upp tvättrummet, som byggdes och tapetserades 1974! Det är masonit. Efter att vi rivit av den "vackra" rödblommiga 70-talsvåtrumstapeten fann vi mycket välhållna masonitskivor bakom. Nu ska vi välja väggbeklädnad. Vad vet någon om detta 1. Är det lämpligt att lägga några lager primer, smälla upp
0 svar · 2,5k läst
V
verktygsgurun: Ok....tack för svaret. Förstår att alt 2 är bäst i bärighet men Alt är bättre rent estestiskt får nog bli alt 2 tror jag. Någon annan med nån annan synpunkt ??
2 svar · 1,8k läst
J
Jamba88: Tack för era svar. Jag gick igång i förrgår och skulle kapa ner 145 reglarna. Tyvärr hade jag bara en skitcirkelsåg tillhands på vilken anhållet plötsligt lossnade med ett gravt snett snitt som följd :( Så ena benparet gick åt skogen och då kan jag lika väl göra om det andra också. Jaja, summa summarum så blir det att köpa lite mer virke. När jag tittade/kände på snittytan
3 svar · 4,4k läst
W
Wand: hehe antog det iofs men värt å fråga.. f*n går å irriterar mig på hålet, även om jag inte tror det händer nåt.. jobbigt det där
23 svar · 4,0k läst
·
F
frenchie: http://www.smarthem.se/advanced_search_result.php?keywords=inspektionslucka&search_in_description=1
4 svar · 12,7k läst
M
Mats: Det kan du ju göra ändå. Då hamnar ju loftet på sätt och viss brevid sängen. På så sätt upplevs sängen som lägre också iom att en del då döljs av loftet.
9 svar · 19,9k läst
Y
yens: Det låter ungefär som jag hade tänkt och det var trevligt att få det bekräftat. Jag kommer att bygga gavelspetsarna 170, och därför tänkte jag att använda 170 även i "bonusväggen". Då blir det nog 170, det verkar vara smart... För när jag sedan får en ny gavelspets att isolera, så "flyttar" jag min temporära vägg...
2 svar · 2,9k läst
L
larsu: Hej! Dags för nästa projekt :). Jag skall gjuta en stödmur i betong och för att den skall bli snygg så hade jag tänkt att använda cellplast med dekor som mursten. Denna dekor finns bla på broar mm. Men jag kan inte hitta någon leverantör av detta. Är mycket tacksam om någon på forumet kan ge tips och info vr man kan köpa denna typ av cellplast. Tack på förhand mvh/Larsu
0 svar · 1,4k läst
B
Bnicke: Mikael_L, med "spackelpump" menade jag det som verkar heta brukspump. En maskin som blandar och pumpar ut flytspackel automatiskt. Man skär upp säckarna och slänger upp dessa och bruket skakas ner och blandas med vatten. Tänkte att det kunde vara värt pengarna att hyra en sådan istället för att ha en armé av folk och hinkar som står med maskinvispar :)
6 svar · 11,0k läst
H
hempularen: Nej i vårt fall bär de upp ett mellanbjälklag. Den delen av huset är en utbyggnad från 70 talet på 5x8m (resten av huset är från30 talet). Vi byggde på en våning på utbyggnaden. Av olika skäl så behövde bjälkarna gå i 8m. riktningen, och det fanns ingen hjärtvägg som kunde bära (det finns en men den står ca 1 m bredvid en stålbalk i källaren). Vi har en trappa också som
4 svar · 2,5k läst
N
niblom: Borra tills du hittar teglet (det kommer troligen aldrig hålla bra i putsen). Tryck in pluggen så HELA pluggen är i teglet Använd långa skruv så skruven går igenom hela pluggen Sedan så sitter det troligen.
1 svar · 4,1k läst
M
Mats: Jag skulle göra en liten ram runt pelaren så att den kan stå kvar som den är med lite luft runt sig
1 svar · 8,7k läst
·
J
JOS81: En 90 x 270 är monterad... Hmm... Man skulle haft en meter snö på taket nu så den så det "satte sig" ordentligt. Jag spände upp takstolarna så de bågnade med 8 st stämp. Sedan sågade jag av stödbenen i "lite för hög nivå". Bankade in dem och släppte ner takstolarna igen. Stödbenen står naturligtvis på den murade källarväggen under. Finns det någon risk att det kan hända
2 svar · 3,4k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Vadan kommer detta av eg? Restprodukt från annan tillverkning eller nåt så trivialt som patent (vilket låter osannolikt?!)?
30 svar · 35,7k läst
I
isolde: Om man nu får använda uttrycket 'normalt' i småhussammanhang, så murar man inte avskiljande väggar dikt an mot bjälklag av den enkla anledningen att bjälklag flexar lite, och kan därför om än inte knäcka, så i alla fall ge upphov till sprickor på skiljeväggar. 'Normalt' avslutar man med någon slags mjukfog mot bjälklag (gjutna). Sedan håller jag med pellepite. 7cm är t o m för
3 svar · 6,4k läst
anden213
anden213: Ska det sitta riktigt bra i gipsväggen är det mollyplugg som gäller. (Metallplugg med ben som viks ut på baksidan.) I mollypluggen skruvar du i den med mollyn medföljande skuven (maskinskruv). Tror att maxvikten på en mollyskruv för enkelgips ligger på 10-15 kilo. Kolla bara om du har enkel eller dubbelgips (en eller två gipsskivor alltså). Nackdelen med mollyplugg är att de lämnar
1 svar · 6,0k läst
J
John J: [citat] Märkte det.. :mad: Tog en gammal klinga och kapade på men nu är det klart och skivorna lär väl sitta i 100 år.
2 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.