7 486 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Väggen blev ca 2 mm för stor...
Sida 1 av 2
Fattas en bit vägg i min klädkammare, hittade en skiva (spån tror jag, ganska tung, ca 12 mm tjock, ljusgul) i förrådet som jag mätte ut o sågade till.
Spikade fast lister både på tvären o på längden för att ha något att såga efter men det blir ju inte så super kanske med en handsåg modell billig..
I alla fall inte med mej i ena änden..
För när jag väl fått upp skivan till klädkammaren så var den några millimeter för stor antingen här eller där..
Så! Hur tar jag enklast bort dessa? Jag var inne på att åka o köpa en cirkel såg (såg att det fanns för typ 200 kr på Biltema) men hörde att man inte kan såga mindre än 5 mm med den?
Slipa är en tanke men det rör sig om ca 180 cm o känns rätt drygt..
Finns det någon form av hyvel tro?
Hur hade ni gjort? Tar tacksamt emot tipps!
Spikade fast lister både på tvären o på längden för att ha något att såga efter men det blir ju inte så super kanske med en handsåg modell billig..
I alla fall inte med mej i ena änden..
För när jag väl fått upp skivan till klädkammaren så var den några millimeter för stor antingen här eller där..
Så! Hur tar jag enklast bort dessa? Jag var inne på att åka o köpa en cirkel såg (såg att det fanns för typ 200 kr på Biltema) men hörde att man inte kan såga mindre än 5 mm med den?
Slipa är en tanke men det rör sig om ca 180 cm o känns rätt drygt..
Finns det någon form av hyvel tro?
Hur hade ni gjort? Tar tacksamt emot tipps!
Går utmärkt att såga mindre än 5 mm.
Du spänner/skruvar fast något som linjal på skivan för anhåll till sågen.
De 5 mm är nog om du använder anhållet som kommer med sågen. Det anhållet sitter då fast på sågen och måste gå fri från klingan som är ca 2 mm bred.
Du spänner/skruvar fast något som linjal på skivan för anhåll till sågen.
De 5 mm är nog om du använder anhållet som kommer med sågen. Det anhållet sitter då fast på sågen och måste gå fri från klingan som är ca 2 mm bred.
Tryck skivan mot väggen och håll den så rakt du kan. Ta sedan en blyertspenna och håll den längs med den andra (redan befintliga) väggen. Rita sedan på skivan samtidigt som du ser till att den ligger an den andra väggen. Du kommer på få blyerts på de ställena där du måste fila bort och ingen blyerts där det redan är ok. Sedan passar skivan perfekt. Vet inte om jag förklarar bra nog.....
Tusen tack för era svar!!!
En elhyvel kan jag låna av en på jobbet, men det verkar alltså inte så lämpligt med tanke på att det är en spånskiva..?
I så fall, vad är bäst, handrasp eller handhyvel? Båda finns på biltema o kostar mellan 30-60 kr så det är ju överkomligt!
Ärligt talat så låter hyvel bättre än rasp rent arbetsmässigt men jag har kanske fel?
O det är kanske svårt att hyvla en spånskiva??
(vad är en surform?)
Annars känns ju en cirkel såg för 200 kr väldigt smidigt! Om det inte är jättesvårt att såga så litet (det är nog som du skriver Linenx att minst 5 mm gäller med annhållet på)..
Fast frågan är rent tidsmässigt om det inte går snabbare att hyvla. Med såg måste jag även köpa skruvtvingar o hitta något lagom långt att sätta fast. När jag sågade för hand spikade jag fast en list på den delen jag sågade av o flyttade den efter hand som jag sågat en bit..
nimhed- ditt tipps låter kanon, problemet är att jag ska ha in skivan i ett hörn, det är snedtak, det är en nedsänkning mellan golvet o där väggen ska va, samt in till den angränsande väggen..
Jag ska alltså få ner min väggskiva i springan mellan golvet o väggen, få in den i springan i hörnet, samt lyckas räta upp den trotts snedtaket.
Svårt som sören att se var det felar i storlek!! Men jag ska försöka kontrollera det noggrannare innan jag börjar såga igen!
Får jag in den uppe så går den inte in där nere o tvärtom.
Passar på med ännu en fråga..
Den är ca 3 mm tunnare än väggskivan bredvid.. Visst borde jag kunna lägga lite papper bakom spiken för att få lagom tjocklek? (det är ju i en klädkammare)
En elhyvel kan jag låna av en på jobbet, men det verkar alltså inte så lämpligt med tanke på att det är en spånskiva..?
I så fall, vad är bäst, handrasp eller handhyvel? Båda finns på biltema o kostar mellan 30-60 kr så det är ju överkomligt!
Ärligt talat så låter hyvel bättre än rasp rent arbetsmässigt men jag har kanske fel?
O det är kanske svårt att hyvla en spånskiva??
(vad är en surform?)
Annars känns ju en cirkel såg för 200 kr väldigt smidigt! Om det inte är jättesvårt att såga så litet (det är nog som du skriver Linenx att minst 5 mm gäller med annhållet på)..
Fast frågan är rent tidsmässigt om det inte går snabbare att hyvla. Med såg måste jag även köpa skruvtvingar o hitta något lagom långt att sätta fast. När jag sågade för hand spikade jag fast en list på den delen jag sågade av o flyttade den efter hand som jag sågat en bit..
nimhed- ditt tipps låter kanon, problemet är att jag ska ha in skivan i ett hörn, det är snedtak, det är en nedsänkning mellan golvet o där väggen ska va, samt in till den angränsande väggen..
Jag ska alltså få ner min väggskiva i springan mellan golvet o väggen, få in den i springan i hörnet, samt lyckas räta upp den trotts snedtaket.
Svårt som sören att se var det felar i storlek!! Men jag ska försöka kontrollera det noggrannare innan jag börjar såga igen!
Får jag in den uppe så går den inte in där nere o tvärtom.
Passar på med ännu en fråga..
Den är ca 3 mm tunnare än väggskivan bredvid.. Visst borde jag kunna lägga lite papper bakom spiken för att få lagom tjocklek? (det är ju i en klädkammare)
Ah, tack för det!
Med tanke på att jag har bra reglar att sätta upp den mot så känns det som den hellre får vara för liten än för stor i nuläget i alla fall...
Har skaffat sån där vävtejp att spackla på i springorna så det blir förhoppningsvis bra (japp, jag ska tapetsera o måla är det tänkt).
Nu lutar det kraftigt mot inköp av cirkelsåg!!
Har skaffat sån där vävtejp att spackla på i springorna så det blir förhoppningsvis bra (japp, jag ska tapetsera o måla är det tänkt).
Nu lutar det kraftigt mot inköp av cirkelsåg!!
Till spånskivan går nog en vanlig trärasp snabbast och enklast.
Rita som nimhed föreslog, raspa sen.
Surformhyvel är kanon till gipsskiva.
Elhyvel verkar bara dumt och dåligt typ.
Cirkelsågen ger bäst snitt och precision om du styr den mot en skena av något slag (Långvattenpass, en rak sida på en lång skiva, ett hyllplan, en garderobsdörr osv osv.)
Men kanske onödigt mycket precision.
Lägg inte papper/kartong bakom, det känns inte tillräckligt stumt. 3 eller 3,2 mm masonit är däremot utmärkt.
Rita som nimhed föreslog, raspa sen.
Surformhyvel är kanon till gipsskiva.
Elhyvel verkar bara dumt och dåligt typ.
Cirkelsågen ger bäst snitt och precision om du styr den mot en skena av något slag (Långvattenpass, en rak sida på en lång skiva, ett hyllplan, en garderobsdörr osv osv.)
Men kanske onödigt mycket precision.
Lägg inte papper/kartong bakom, det känns inte tillräckligt stumt. 3 eller 3,2 mm masonit är däremot utmärkt.
Tackar för tipps återigen! Framförallt att inte lägga tidning bakom, surt när man börjat tapetsera att då inse att det inte var bra.. 
Ang Masonit.. en korkad fråga (ursäkta): Finns det att köpa i mindre bitar/skivor? Om ni vet alltså..
Vid en närmare kontroll av skivan är det inte mycket jag behöver ta bort så nu lutar det åt en hyvel eller ev rasp igen..
Såg också efter en sökning att Surform hyveln fanns billigt på bla HN. Ni skriver att den fungerar bra till gips, men spån då? Fungerar den på det också?
Men en trärasp kanske kan fungera, minns bara träslöjden o ett evighetsfilande utan större resultat.. Tröstlöst liksom..
Ang Masonit.. en korkad fråga (ursäkta): Finns det att köpa i mindre bitar/skivor? Om ni vet alltså..
Vid en närmare kontroll av skivan är det inte mycket jag behöver ta bort så nu lutar det åt en hyvel eller ev rasp igen..
Såg också efter en sökning att Surform hyveln fanns billigt på bla HN. Ni skriver att den fungerar bra till gips, men spån då? Fungerar den på det också?
Men en trärasp kanske kan fungera, minns bara träslöjden o ett evighetsfilande utan större resultat.. Tröstlöst liksom..
Inte direkt vad jag vet.tralopp skrev:
Men är du på ett byggvaruhus, typ oavsett vilket (Bauhaus, Beijers osv) så kan du alltid kolla där dom kapar ner skivor åt kunder. Det skulle vara mycket märkligt om det inte ligger lite masonit-rester där som du kan få eller betala en högst symboliskt summa för.
Annars kan det även finnas överblivet på Biltema, Plantagen, Rusta, Onoff, you name it, som har varit packmaterial. T.ex. typiskt som emballage över pall med pallkrage för stora skrymmande prylar. Dom skänker nog gärna bort en pallstor skiva så dom slipper kasta den själv.
Jajamen, den funkar utmärkt på spån.tralopp skrev:
I skolan fick du fila, men nu har du vuxit till dig och kan använda tyngre artelleri. :eek:
Raspen har betydligt större effekt än en fil, men Surformen är strået vassare.