Hej
Har ett torp från ca 1850 med ett läckande tak. Taket är omlagt för ca 10 år sedan med betongpannor. Problemet är underlagstaket. Det ligger såvitt jag kan se takpapp modell ekonomi (YAM2000) direkt på stickspånen. Stickspånen har skavt hål överallt i den pappen.

Frågan är hur jag ska göra? Eftersom det är viktigt det går fort går mina tankar till de nya diffusionsöppna underlagstaken som är avsedda för montering direkt på takstolar. De borde tåla det mekaniska slitage som det kan utsättas för.

Jag har gjort två tak tidigare, att sätta råspont är uteslutet pga tidsåtgången. Någon som har testat några av dessa "moderna" produkter? Skulle det fungera att lägga oljehärdad masonite och sedan underlagstak... ideer och erfarenheter mottages tacksamt.

Andreas

Redigerat:
Hejsan,
du kan spika ex 1x5" längs takstolarna och sedan pappspika masonite på dem med ca 10 cm överlapp. Då kommer masoniten att "hänga" lite och du kan spika bärläkt och lägga pannor. De "nya" underlagstaken skulle jag göra på samma sätt med så att den inte ligger direkt på spånen. // Micke

Det är rätt vanligt att man lägger oljehärdad masonite på stickspånstak så det bör funka

Tack för svaren
Ni menar att man bara har oljehärdad masonite som underlagstak? Blir det helt tätt? Jag har nämligen förhållandevis liten lutning på en del av taket.( En senare tillbyggnad ca år1900)

Hejsan igen,
när man normalt använder oljemasonite så har man inget annat än just isolering, luftspalt, masonite och sedan läkt med yttertak oftast betongpannor. Men... om du har stickspån kan du behålla spånen och lägga masoniten direkt på spånen eller som jag beskrev med läkt under för att få luft mellan spån och masonite. Det vatten som ev kommer in under pannorna, tegel eller betong, ska söka sig ner på masoniten och ut från taket eller dunsta bort. Normalt är nog 45graders lutning för att nyttja masonite men ner till ca 30 bör fungera. Du skriver förhållandevis liten lutning vilket bör betyda att du tar bort spånen och lägger spont och papp eller tar bort spånen och fixar till med "nytt undertak" direkt på takstol. Jag tror inte att takpannetillverkarna rekommenderar sina pannor i hur dåliga lutningar som helst. Du kanske kan ta plåt i stället på utbyggnaden? // Micke

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.