1 456 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Reglar och annat
Jag har tänkt att bygga ett rum mellan två andra alltså stjäla yta och få ett tredje rum.
Jag hade tänkt att jag skulle ha spånskiva med gips utanför.Och för att väggarna då inte ska spinga iväg i tjocklek hade jag tänkt att regla med 2tum2 funkar det om man ska ha med elen i väggen?
Ska man ha 2tum4 blir väggen så tjock att man antagligen väljer bort spånskivan och kör enkelgips vad skulle ni ha gjort.
Sen vidare så kommer detta med ljusinsläpp,har snedtak på övervåningen och har 1.2m vägg under det och min tanke är att sätta 2st överhängda typ källarfönster under det istället för att öppna taket.Takfänster i all ära men jag är inte sugen på det för isoleringen på taket är spån.
Tips om detta.
//Micke
Jag hade tänkt att jag skulle ha spånskiva med gips utanför.Och för att väggarna då inte ska spinga iväg i tjocklek hade jag tänkt att regla med 2tum2 funkar det om man ska ha med elen i väggen?
Ska man ha 2tum4 blir väggen så tjock att man antagligen väljer bort spånskivan och kör enkelgips vad skulle ni ha gjort.
Sen vidare så kommer detta med ljusinsläpp,har snedtak på övervåningen och har 1.2m vägg under det och min tanke är att sätta 2st överhängda typ källarfönster under det istället för att öppna taket.Takfänster i all ära men jag är inte sugen på det för isoleringen på taket är spån.
Tips om detta.
//Micke
45x45 och OSB/plyfa/spån + gips funkar fint. Vill du överarbeta det hela kan du skruvlimma träskivan mot reglarna. Den ihoplimmade konstruktionen blir då mycket starkare och styvare än 45x70 + gips. Men jag skulle nog knappast skruvlimmat ... 
Eldosor är inga problem med 45 reglar, men två dosor kan inte vara på samma ställe på varsin sida dock.
edit: Eljos VP-2 dosor är lite djupare än många andra, t.ex Ed-Wa, måttet är valt så att dosan kan monteras genom att limmas mot andra sidan när det är reglat med 45x45.
Men jag vet inte när Eljo har tänkt att man sätter dosor på endast ena sidan av väggen.
Iofs finns det tillfällen, tilläggsisolering, uppregling av ojämna väggar osv ...
Eldosor är inga problem med 45 reglar, men två dosor kan inte vara på samma ställe på varsin sida dock.
edit: Eljos VP-2 dosor är lite djupare än många andra, t.ex Ed-Wa, måttet är valt så att dosan kan monteras genom att limmas mot andra sidan när det är reglat med 45x45.
Men jag vet inte när Eljo har tänkt att man sätter dosor på endast ena sidan av väggen.
Iofs finns det tillfällen, tilläggsisolering, uppregling av ojämna väggar osv ...
Redigerat:
Ok.När man bygger med 45x45 och låt säga spån och gips,det blir totalt 4 skivor ljudet ska tränga igenom behövs det isolering då.Jag tänker på att rummet blir ju mellan 2 som redan finns.Alt blir det 3 rum "i rad" med barn eller så blir det barn,föräldrar och barn.Man vill ju ha det så ljudlöst mellan rummen som möjligt
Isolering gör väldigt lite för ljudet mellan rummen, faktiskt.
Det dämpar mest ljud som uppstår i själva hålrummet, lite mindre trumma, typ. För denna effekt behöver det inte vara proppat med isolering.
Din tänkta konstruktion med spån+gips pbs dämpar däremot ljud mellan rummen mycket bättre än endast gips.
Vill du ha bra ljuddämpning ska du även:
1. Tillse att alla öppningar mellan rummen, ner till minsta springa, blir tilltäppt. Dra t.ex. lite akrylfog överallt där det kan finnas en smal springa.
2. Dreva och täta mellan karm och dörrhål.
3. Inte sätta eldosor rygg mot rygg.
4. ev sätta gummilist mellan dörr och karm.
5. Ev välja bättre dörr.
Det dämpar mest ljud som uppstår i själva hålrummet, lite mindre trumma, typ. För denna effekt behöver det inte vara proppat med isolering.
Din tänkta konstruktion med spån+gips pbs dämpar däremot ljud mellan rummen mycket bättre än endast gips.
Vill du ha bra ljuddämpning ska du även:
1. Tillse att alla öppningar mellan rummen, ner till minsta springa, blir tilltäppt. Dra t.ex. lite akrylfog överallt där det kan finnas en smal springa.
2. Dreva och täta mellan karm och dörrhål.
3. Inte sätta eldosor rygg mot rygg.
4. ev sätta gummilist mellan dörr och karm.
5. Ev välja bättre dörr.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden