Jag har en lägenhet med 3m i takhöjd och skulle vilja ha ett sovloft. Tror ni det räcker med 70cm mellan madrass och tak? Alltså 2m under loftet, 10cm loft och sen max 20cm madrass.

/Peter

Det är trevligt att kunna sätta sig upp i sängen utan att slå i huvudet...

/ATW

madcat kanske inte är så lång, så det kanske går att sitta i sängen?

Jag tycker att det låter i minsta laget.
Bra med lite mera utrymme.... En säng kan man ju ha till så mycket... ;)

Behöver du ha 2 meter under loftet? Rätt vanligt med skivbord eller soffa under ett loft - och då kanske det går att kompromissa lite.

Jag har en dörröppning som är ungefär 2m hög som ska vara under loftet. Kan iofs sänka den men känns som att ju mer utrymme man har under loftet desto luftigare blir rummet. Vad tycker ni är minimiavståndet då? Mellan madrass och tak alltså?

Jag är inte så lång nej - 170cm - men klart man vill ha så mycket utrymme som möjligt. Man kan ju ha en tunnare madrass också, typ 10cm...

Hadde du tänkt dig en vanlig sängstomme som säng? De är ju självbärande så den där decimetern för loftet kan man nog spara in en hel del på (tom allt med lite klurande)

Om du sätter dig under köksbordet har du ca 70 cm höjd. Det är bara du själv som kan avgöra vad som blir bäst för dig. Personligen tycker jag det är i minsta laget.

mats_o: Hur tänker du att jag kunde spara in de 10cm på själva loftet? jag tänkte bara ha en madrass där uppe. Men som sagt kanske den kan vara 10cm istället för 20cm.
Man måste ju iofs inte ha 2m under.

Jag utgick från att du hadde tänkt dig en vanlig resårbotten.
Den jag har är 23 cm hög (exklusive bäddmaddrass) och har en inbyggd ram. Den ramen kan man ju fästa mot väggen direkt eller så skruvar man en ram till utanpå sängramen. På sätt slipper man göra en ram under.

Men då du hadde tänkt dig en vanlig madrass så får jag väl plocka fram ett annat knep ur bakfickan ;)

Du räknade med ett 10 cm tjockt loft. Byter man träreglarna mot stålprofiler som tex fyrkantrör så kan man gå ned en del i tjocklek. Nu har jag inte längre tillräckliga kunskaper för att räkna ut exakt vad som behövs men med tex 4 cm fyrkantrör och en skiva ovanpå så blir det bara 52 mm tjockt, tillsammans med din 10 cm madrass så vinner vi då nästan 15 cm mot ett det första förslaget.

mats_o: Tack så mycket för tipsen. Kanske borde köra på alternativt 1. Fast troligtvis vill jag ha ett loft liksom. Alltså så att det är större än bara sängen... :)

Det kan du ju göra ändå.
Då hamnar ju loftet på sätt och viss brevid sängen. På så sätt upplevs sängen som lägre också iom att en del då döljs av loftet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.