W
Som skriver här nu, tänkte på det, hålet är ju inte genomgående utan 50mm in i balken som är 100mm, eller egentligen är hålet bara 30mm djupt men ej urjackat hela vägen in, normalt sätt så sätter man väl stolpar precis brevid fönsterna som håller upp hammarbandet? i så fall står det ju en stolpe 600mm från håltagningen och 400mm ifrån takstolen.

aja, i resten av huset blir det iaf inte att borra hål, blir en synlig kabel istället:)

W
Hmm.. ingen mer som har förslag? eller vet nåt om bärigheter? vad jag själv inbillar mig så är det inte nån större fara iom att stolpen ligger så nära takstolen och balken är ju inte itusågad direk tutan ett hål som är 75mm i diameter och 50mm djupt, på en balk som är 200x100mm kanske en aningen större än 200, men vad vet jag, jag är ju en glad amatör :)

I
hugodog skrev:
Hmm.. ingen mer som har förslag? eller vet nåt om bärigheter? vad jag själv inbillar mig så är det inte nån större fara iom att stolpen ligger så nära takstolen och balken är ju inte itusågad direk tutan ett hål som är 75mm i diameter och 50mm djupt, på en balk som är 200x100mm kanske en aningen större än 200, men vad vet jag, jag är ju en glad amatör :)

Eftersom jag inte vet något om hur den ursprunglige konstruktören räknat balken (eller varför den finns där) är din fråga omöjlig att besvara med 100% säkerhet.

Rent spontant upplever jag inte urtaget som katastrofalt, men sett till balkens dimensioner är den försvagad till cirka 50% mot ursprunglig bärighet/hållfasthet.

Har konstruktören överdimensionerat den, är det mindre fara än om den är exakt beräknad för ovanförliggande last.

Är den s.k höftad, dvs. dimensionen bestämd mellan tummen och pekfingret (mycket tyder på det, eftersom det är höjden som är mest intressant ur bärighetssynpunkt, inte bredden, vilket amatörerna ofta bortser ifrån) och underdimensionerad, så kan det vara allt från Ok till stor fara.

Tillägg:
Jag har under mina cirka 45 år i byggsvängen som hantverkare, byggledare, konstruktör, kontrollant, byggnadsinspektör, byggherre, besiktningsman m.m. träffat på alla möjliga sorters 'konstruktioner' som jag inte ens kan få till att hålla, räknat enligt alla konstens regler och gällande normer, men som bevisligen stått upprätt i >100 år. Då har de ofta följt den gamla tesen: 'så länge det knakar, så håller det'. Problemet är att mellan knak och brak är gränsen hårfin. Braket får därför inte sällan dramatiska effekter när det hörs. Vanligen ett ras.

Redigerat av moderator:
W
Var på byggnadsnämnden och kollade på ritningar, hittade en om regelverk i väggar m.m, kom inte ihåg precis vad det stod iaf så beställde jag ingen för att juag fick för mig att det var just den jag hade hemma, kom hem å kollade och hittar den inte:(, antingen har jag aldrig haft den eller så är den borta, får åka ner på måndag och beställa...

Det bästa är väl att låta nån kunning person inom området komma å kolla på det hela å göra en bedömning, blir väl rätt så dyrt om det nu skulle hända nåt?

tack för all hjälp föressten :)

Redigerat av moderator:
W
suck...

W
vad gör jag åt problemet????:confused::confused:

W
Dum fråga, om nån kan svara på, om jag knackar in en träbit igen i hålet så borde väl balken bli en aningen bättre, ev pluggar borrhålet och springan som blev efter hålsågen oxå.

Det kommer inte att hjälpa något med en plugg, är träfibrerna avsågade så är dom. Skall balken återfå sin ursprungliga bärförmåga så får du förstärka den på utsidan.

W
hehe antog det iofs men värt å fråga..
f*n går å irriterar mig på hålet, även om jag inte tror det händer nåt.. jobbigt det där

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.