Ska flytspackla en nybyggd hall med gjutet betonggolv så att det blir jämnt och kommer i nivå med ett angränsande rum. Det blir ca 5-15 mm spackel över 21m2, ca 20 säckar 25kg.

Jag har läst runt lite här om problem man kan stöta på och har tänkt att dela av rummet i tre delar med lister. Sedan spackla en del i taget för att göra det mer hanterbart.

Nu sprang jag på en artikel hos TV4 där jag kan läsa detta:

"Fiberarmerad flytspackel har man till värmegolv där den leder värme och fibrerna fungerar som armeringsjärn.

Lättflytande flytspackel som man kan hälla i ena delen av rummet och den flyter ut som vatten och ger en slät och vågrät yta. "

1) Deras beskrivning av lättflytande flytspackel låter ju bra, men finns det? Det skulle ju lösa lla problem. Var hittar man det?

2) Jag har gjutit in vattenburen golvvärme i betingplattan som ska spacklas. Måste jag använda fiberarmerad flyt då? Leder det värmen bättre?

3) Om det står att färdigblandat spackel ska användas inom 20 minuter, innebär det att jag ska hälla ut det inom 20 minuter. Eller ska jag hunnit hälla ut, petat omkring, mätt av och justerat inom 20 minuter? Dvs, är det helt kört att justera efter 20 minuter?

• Gilla
Glive
  • Laddar…
"Lättflytande flytspackel" som flyter ut som vatten finns tyvärr nog bara i Timells värld. Det har jag kommit fram till efter att undersökt marknaden lite.

Svårt att hitta någon med erfarenhet som kan svara på mina frågor men nu har jag lagt upp en plan på hur jag ska göra. Ni får gärna komma med synpunkter.

Jag ska (flyt)spackla ett golv på 3,5*6 meter. Jag tänker dela in golvet i tre sektion genom att dela av det med reglar som ligger i nivå med hur golvet ska bli. Sedan fyller jag dessa tre areor på 3,5*2 meter, en i taget. Jag får mer tid på mig och jag kan dra av varje fält med en 2 meters aluminiumlinjal mot reglarna och borde då få ett nästan exakt golv. När jag kan gå på golvet sliter jag bort reglarna och fyller i "kanalerna".

Enligt golvleverantörernas anvisningar får ett underlag inte diffa mer än 1 mm per 2 m, det är knappt ett pass kan mäta upp det. Tror inte att jag klarar av att få det så exakt om jag göra hela på en gång och inte har något att dra av mot. Dessutom ska golvet komma upp i exakt samma höjd som golvet i angränsande rum.

Kommer att lägga upp bilder på lyckat/misslyckat flytspackel projekt sedan ;)

Dina frågor i första inlägget:

1. "flyter ut som vatten" är väl kanske en liten överdrift. Dock så flyter det ut och jämnar av av sig själv väldigt bra. (Det är ju hela iden med FLYTspackel)

2. Fiberarmerat spackel används väl oftast när man har golvspån som underlag, istället för armeringsnät.

3. Troligtvis är det tiden du har på dig efter att du hällt ut spacklet.

Tror faktiskt du kan strunta i aluminiumlinjalen, så länge du blandar rätt och inte tar alldeles för lång tid mellan varje sats så kommer det att flyta ut av sig själv. Dock så kan en slev, skyffel eller skrapa vara bra att ha för att hjälpa spacklet lite på vägen så att säga.

Vad är det för golv du ska lägga? Tycker det låter som väldigt liten feltolerans, tror de flesta golv klarar betydligt större avvikelser än så.

Lycka till med golvet, kommer säkert gå bra, är betydligt enklare än vad det verkar.

PS. Underlättar VÄLDIGT mycket om man är två st, en som blandar och en som häller ut.

Muruc, tack dn självförtroendehöjande information!

Mindes fel angående underlaget för parkett: 2 meter. ± 3 mm. 0,25 meter ± 1,2 mm. 1 m. ± 2 mm

Vi kommer att vara minst 3 stycken grabbar som kör, och jag ska försöka hyra en "spackelpump" för att blanda och få ut allt så fort och smidigt som möjligt.

Jag har ett 2 meters vattenpass som jag tänkte gå ut med när man kan gå på spacklet. Då kan man väl riva av eventuella toppar man hittar om man inte väntar för läng?

Mikael_L
När det stelnat så du kan börja röra dig på ytan är det fortfarande så mjukt att det är ganska lätta att riva av lite. Så upptäcker du någon liten topp eller vill ordna med nåt lokalt fall ska du skynda på och fixa det just då.

Annars trycker jag på förberedelser.
Minst 2 pers. Om ni är två så är lika många hinkar som säckar + 1 inte så dum ide, ni kan hälla upp rätt mängd vatten i varje och blanda ihop allt snabbt, precis innan användning.
Märk upp rätt vattenmängd med tuschpenna i en mäthink.
Blandar du i hinkar så blanda en kort stund i varje hink, blanda sen igenom alla igen precis innan dom hälls ut. För har du t.ex. 10 hinkar kan du inte blanda alla i rekomenderad tid sekventiellt, då har den första börjat stelna innan du är vid sista.

Största pysslet tror jag kommer bli just blandandet av denna mängd. Fundera noggrannt igenom hur ni ska göra. Sen går nog resten galant.
Glöm inte att täta alla ställen där spacklet kan rinna ut eller ner under golvet.

Fast en "spackelpump", som jag alltså inte riktigt vet vad det är, kanske löser ert blandningsproblem ...

Angående att ha flyt, hehe.
http://www.youtube.com/watch?v=LT5bPvHKq5Q&feature=related

Filmen som kommer från Polen visar ingjutning av golvvärme i flytspackel, eller Eistrich, som det heter på tyska. De pumpar ut 5-10 cm spackel från en silo, 30 ton färdigblandat. 9 zloty/m2 per cm.

Redigerat:
Mikael_L, med "spackelpump" menade jag det som verkar heta brukspump. En maskin som blandar och pumpar ut flytspackel automatiskt. Man skär upp säckarna och slänger upp dessa och bruket skakas ner och blandas med vatten.

Tänkte att det kunde vara värt pengarna att hyra en sådan istället för att ha en armé av folk och hinkar som står med maskinvispar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.