4 378 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Limma inoljat trä
Jag har ett problem som jag undrar om det finns någon lösning på.
Jag håller på att bygga en rejäl gungställning till mina barn och efter att ha grundmålat med linolja/linoljefärg/terpentin (50% 35% 15% enligt Ottossons recept) satt jag ihop hela härligheten bara för att upptäcka att den rejäla ställningen inte var så rejäl
.....nå ja så illa är det kanske inte men men jag vill ha den ännu "stummare".
Överliggaren på ställningen har ett tvärsnitt som ett T som jag byggt med två ihoplimmade och tappade 145 reglar. Det blev riktigt stabilt. Benen körde jag med singel 145or och de blev lite svajiga. Nu vill jag även göra benen med samma form som överliggaren dock med en något klenare 145-95 kombo.
Problemet är hur ska jag kunna få något lim att fästa när benen är inoljade.
Använde polyuretanlim till överliggaren.
Hur djupt tränger linoljan in i regelvirke? Kan man "avfetta" med sprit eller terpentin?
.....eller måste jag bita i det sura och låta linoljan oxidera vilket säkert tar en halv evighet?
Tacksam för hjälp
Jag håller på att bygga en rejäl gungställning till mina barn och efter att ha grundmålat med linolja/linoljefärg/terpentin (50% 35% 15% enligt Ottossons recept) satt jag ihop hela härligheten bara för att upptäcka att den rejäla ställningen inte var så rejäl
.....nå ja så illa är det kanske inte men men jag vill ha den ännu "stummare".
Överliggaren på ställningen har ett tvärsnitt som ett T som jag byggt med två ihoplimmade och tappade 145 reglar. Det blev riktigt stabilt. Benen körde jag med singel 145or och de blev lite svajiga. Nu vill jag även göra benen med samma form som överliggaren dock med en något klenare 145-95 kombo.
Problemet är hur ska jag kunna få något lim att fästa när benen är inoljade.
Använde polyuretanlim till överliggaren.
Hur djupt tränger linoljan in i regelvirke? Kan man "avfetta" med sprit eller terpentin?
.....eller måste jag bita i det sura och låta linoljan oxidera vilket säkert tar en halv evighet?
Tacksam för hjälp
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det kan nog funka med PU-lim om du avfetter med aceton.
Men om du bara vill ta bort svajet tror jag det räcker långt om du skruvar fast förstärkningen. Räcker nog med skruv c/c 500.
Byggde själv en sån ställning till mina barn för 15 år sen med samma metod!
Men om du bara vill ta bort svajet tror jag det räcker långt om du skruvar fast förstärkningen. Räcker nog med skruv c/c 500.
Byggde själv en sån ställning till mina barn för 15 år sen med samma metod!
Tack för era svar.
Jag gick igång i förrgår och skulle kapa ner 145 reglarna. Tyvärr hade jag bara en skitcirkelsåg tillhands på vilken anhållet plötsligt lossnade med ett gravt snett snitt som följd
Så ena benparet gick åt skogen och då kan jag lika väl göra om det andra också.
Jaja, summa summarum så blir det att köpa lite mer virke.
När jag tittade/kände på snittytan så verkade den inte så fasligt fet, faktum är att jag kunde inte se någon inträngning överhuvudtaget....så det hade säkert funkat med lite aceton/sprit som ni säger.
Angånde att skruva så hade det också fungerat fint, jag har bara en pervers böjelse för snygga limmade konstruktioner utan skruv
Jag gick igång i förrgår och skulle kapa ner 145 reglarna. Tyvärr hade jag bara en skitcirkelsåg tillhands på vilken anhållet plötsligt lossnade med ett gravt snett snitt som följd
Så ena benparet gick åt skogen och då kan jag lika väl göra om det andra också.
Jaja, summa summarum så blir det att köpa lite mer virke.
När jag tittade/kände på snittytan så verkade den inte så fasligt fet, faktum är att jag kunde inte se någon inträngning överhuvudtaget....så det hade säkert funkat med lite aceton/sprit som ni säger.
Angånde att skruva så hade det också fungerat fint, jag har bara en pervers böjelse för snygga limmade konstruktioner utan skruv
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden