Hej,

Jag ska precis börja renovera ett par rum i mitt ganska nyinköpta hus.

Huset är från -36 och ytskiktet på väggen består av glasfiberväv med tjock masonit under och sedan råspont.

I stället för att bredspackla rummen funderar jag på att riva ner glasfiberväven och masoniten och därefter gipsa väggarna (tänkte också passa på att fräsa in lite ny el m m).

Det jag funderar på nu är om man ska sätt någon form av vindpapp mellan råsponten och gipset i ytterväggarna (jag har för mig att jag läst någonstans att det skulle vara bra som isolering).

Jag funderar också på om det finns någon nackdel att använda renoveringsgips i stället för standardskivor (renoveringsgips är ungefär lika tjock som den befintliga masoniten vilket skulle innebära att jag skulle slippa använda smyglister runt dörrar och fönster).

Synpunkter tas mycket tacksamt emot!

M v h

Jimmy

Ingen som har någon synpunkt på vindpappen?

/J

J
Aldrig någon nackdel med vindpapp, jag hade gjort så. Helst skulle man ju velat ha vindpappen längre ut i väggen men men..

renoveringsgips är ju lite klenare men annars är det ju samma så kör du på med renoveringsgipsen.

enda nackdelen som är om jag fattar dig rätt med renoverigsgippsen är väl att om det är te.x bulor eller annat i väggarna så trollar man bort mycke mer med en 13 mm gipsskiva..

Toppen - tack för svaren!

Det jag var en smula orolig över med vindpappen var att den eventuellt skulle vara för tät för att sätta på insidan av väggen och därför ge upphov till fukt (inne i väggen).

/JK

Det är väl ingen vits med vindpapp mellan gips och råspont. Det blir bara ett extra arbetsmoment.
Vindpappens uppgift är att vara vindtät samt hålla undan vattenstänk från isoleringen. Den är däremot inte diffusionstät, så den håller inte den fuktiga luften ute. Gipsen är i sig helt vindtät, och några vattenstänk kan du inte få mellan gips och råspont. Så vindpappen har ingen uppgift att fylla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.