3 425 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Växla av bärande innervägg 3,60m?
Bärande innervägg 3,6 meter ska växlas av med limträ eller I/H-Balk. Har rådfrågat bygghandel samt använt mig av någon webbkalkylator som räknade ut detta. Huset är 1,5 plan med 9 meters takstolar (Husets bredd) Samtliga är enade om att jag bör ha minst 115 x 315 för att det inte ska svikta. Som alternativ fick jag även en bredare modell ? x 270. Hur hög skulle motsvarande I/H-Balk behöva vara, och vad är ca pris på en sådan hos en "vanlig skrothandlare". Räcker det att den står på 95x95, (alt 2 st 120x45) eller ska det vara något annat i ändarna?
EDIT I:
Grannen som har exakt likadant hus har en 90 x 220 limträ på samma plats som jag ska ha min. Har suttit där i snart tio år utan minsta svikt, så 115 x 315 känns plötsligt överdim. Synpunkter?
EDIT II:
Är två alt tre st paralella balkar (ex 42 x 225) bättre än en grövre?
EDIT I:
Grannen som har exakt likadant hus har en 90 x 220 limträ på samma plats som jag ska ha min. Har suttit där i snart tio år utan minsta svikt, så 115 x 315 känns plötsligt överdim. Synpunkter?
EDIT II:
Är två alt tre st paralella balkar (ex 42 x 225) bättre än en grövre?
Redigerat:
johansjostrand skrev:
Det blir samma böjmotstånd (Wx/Wy) så länge du inte tummar på höjden eller bredden. Formeln är: bxh^2/6.
Om virket är sorterat efter bestämmelserna finns inte motivet att ta flera parallella bjälkar för att uppnå samma böjmotstånd.
Är det osorterat eller bondsågat virke är det bättre att ta flera parallella bjälkar och slå samman, än en homogen pofil av samma dimension. I första fallet garderar du dig för eventuella svagheter i virket, som inte hamnar på samma ställe gentemot övriga bjälkar i profilen.
En 90 x 270 är monterad... Hmm... Man skulle haft en meter snö på taket nu så den så det "satte sig" ordentligt. Jag spände upp takstolarna så de bågnade med 8 st stämp. Sedan sågade jag av stödbenen i "lite för hög nivå". Bankade in dem och släppte ner takstolarna igen. Stödbenen står naturligtvis på den murade källarväggen under. Finns det någon risk att det kan hända något nu?
Klicka här för att svara