Hej,
Novis som jag är tänkte jag mig på ett försök att göra om en klädkammare till barnrum. Tänkte sätta upp renoveringsgips och sedan tapetsera. Gipset tänkte jag limma upp på puts.
Nu har jag några frågor angående detta. Tänkte köpa allt på ett ställe och valet föll på Byggmax.
1. Är det någon som har erfarenhet av Byggmax konstruktionslim? Fungerar eller är det dumsnålt?
2. Hur borde jag lägga limsträngarna? Runt om med stängar i mitten eller borde det vara heltäckande?
3. Behöver man stå och hålla plattorna länge i väntan på att det ska torka?
4. Hur mycket lim går åt ungefär? Limpatronerna är på 300 ml. Jag ska upp med 18m2 gips.

Hoppas någon sitter med svaren:)

Mvh,
Anders

Jag hade aldrig limmat på gips på puts, då hade jag istället reglat/läktat upp för att få en lyftspalt och sedan skruvat skivorna.

1. Tycker deras konstrukstionslim fungerar bra på mina bänkskivor....sitter som berget. Hur det fungerar på puts vet jag inte...

2. JAg la först en sträng runt om och sedan la jag strängar med 5 cm mellanrum

3. Tar ett tag innnan det torkar men du böhöver nog inte hålla skiverna speciellt länge....
4 Svårt att säga köp fler än du behöver och lämna tillbaka resterande...

Jag tror att det går att limma, men jag har bara limmat på annat gips (småbitar som inte passar på reglarna. Jag tryckte i vanlig gipsskruv i skivorna också, så att jag slapp stå och hålla.

Du kan ju dra ur dem efteråt och spackla igen om inte annat.

Förutsatt att putsen sitter ordentligt bör du kunna limma med ett "patronlim" Det borde väl finnas rekommendationer på Byggmax tub om det fäster på puts...

Om inte kan man ju montera med t.ex. gipsbruk även om det kanske är lite mer omständigt.

Tack för alla råd. Började sätta upp med konstruktionslimmet vilket fungerade bra, men lösningsmedlet gjorde att det luktade rejält. Kändes inte ok när det finns småbarna i närhen
Fortsatte men gipsbruk vilket var riktigt smidigt och fungerade bra!

Tack för tipsen!

Är putsen för dålig att tapetsera på eller varför gips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.