Byggmaterial & Byggteknik
anaitis: Räkna med att du kan behöva förstärkningar på många ställen. Din tänkta flyttning kan påverka HELA takstolen, dvs det kan behövas förstärkningar av både golvbjälkar och de lutande delarna. Dessutom kräver detta bygglov.
jimmyboy_666: Fick bli släpkärra, hittade en liknande dörr och då stod det 47 kg, så det känns som 2 st hade varit på gränsen.
gadu^: Tack Mikael! Japp, det är 25mm luftspalt bakom masoniten. Dessa sitter med minst 10cm överlapp och är också skruvade ihop i skarvarna just för att det inte skall blåsa in. Det sitter också läkt i mitten av varje takstolsfack. Insektsnät fanns redan både vid takfoten och i nocken. Då är det bara o fortsätta! Stort tack för hjälpen alla!
Krawk: Väggen är antagligen inte bärande eftersom det inte finns någon vägg på våningen under. Om det nu inte ligger en balk i/under bjälklaget istället. Säker kan man dock aldrig vara efter att bara ha tittat på en arkitektritning. Man blir lite klokare om man tittar på en konstruktionsritning, men får oftast undersöka på plats. Riktigt säker blir man inte förren man börjar riva och
miry: mattiasp det vad jag hittat är ju lite för mycket saker att räkna på för att man ska kunna göra det för hand och då skulle en approximering som ger en hint om vart man hamnar vara bra och skulle man kunna räkna med massa och ta ett snitt på temp på de olika massorna (nu tänker jag på solida väggar där du har hela skikt och inte regelväggar eller liknande) typ en yttervägg med
MathiasS: Bygger man nytt är det förstås inga problem att lösa detta. Det är ju bara att gräva ner dräneringen lite djupare från början. Nu antar jag att läget för alla i tråden är lite annorlunda, oavsett om det är badkar eller baslådor som ska grävas ner. Huset står där. Dräneringen ligger på given nivå. Det man förstås kan göra är att lägga en ny dränering i den del av
chrille112: Jag ska bygga "veranda" i form av en balkong som står ut 2 meter från fasaden. Jag funderar på att köra syllen 45x170 och stolparna 120x90. Spännvidden blir 6,3 m. Helst vill vi bara ha stolpar längst ut på kanterna, men det är väl svårt att få till utan limträbalk? Hur låter dessa dimensioner om man kör 4 stolpar (cirka 2 meter mellan varje stolpe)?
jeppeknaster: Körde med kortplank, dvs 120x60 cm gipsskivor med fasade kanter. Det enda som behövs spacklas är skruvskallarna. Blir riktigt snyggt och dessutom går de att hantera ensam. Tänkte prova sätta sådana på en vägg också för att få en lite annorlunda effekt.
Paul-Staffanstorp: [citat] Ok...det har jag faktiskt aldrig råkat ut för. Jag bygger inte nya hus, men detta är vad jag hört och som jag tolkade det så finns det tydligen isolering som är anpassad för detta idag.
Arne999: ah två 90 låter ju smidigt att klämma in! tackar för svaren!
BigGitt: [citat] Om du har laminatgolv eller annat "klick" system är det inga problem. Man bara sågar till spalt under fodret. Kabeln kommer inte att synas!
Danjell: Tack för tipsen! Det är en stängd trappa som gör två 90 graders vinklar vilket innebär att den svänger 180 grader totalt. Detta gör det svårt, för att inte säga omöjligt att skruva gips under, då vagnsstyckena inte går parallellt någon stans längs trappans längd. Så problemet kvarstår även om jag förstår principen med gipset.
Henke_: Hej, Vi har en sommarstuga (torp från 1901) som vi vill bygga ett badrum med dusch i. Huset kallställs då vi inte är där, och det har fungerat bra de senaste 40 åren. Vattenledningarna i huset töms med tryckluft och vi har värmeslingor i PEX rören. Toaletten är en förbränningstoalett så det finns inget vatten där heller. Just nu duschar vi i en vedeldad utomhusdusch. Det är
estwing: [citat] va lite av det jag skrev. det får ej luta för mycket. det är sånt man ser när man monterar. ett sid hängt fönster är viktigare än ett H fönster! mvh snickar estwing
ByggaNytt: Jag antar att du har väggar ovan mark? Puts Isoleca Plåtreglar Isolering Plast Plyfa/OSB Gips
Kurtivan: Jag har börjat att putsa lite smått,men jag tror inte det blir så slätt och bra så att man kan måla direkt på. Kan man använda husfix för att få väggen helt slät, eller blir den för tät då?
juggler: Min sotares rekommendationer var att endast använda material som under många år/decennier tål återkommande höga temperaturer vid anslutning mot skorstenen. Har för mig att det från insidan pipan skulle vara minst 15-20 cm obrännbart och långvarigt värmetåligt mtrl. Gipsskivor rekommenderas inte då de av värme blir spröda(?) efter x antal år. Det som rekommendarades var
tobiias: Jo, väggen är reglad, men inte klädd ännu. Men tack för alla synpunkter. Jag vet inte om jag skulle kalla det chansa att skippa regeln dock – det känns ju verkligen som att det kommer bli bra stabilt ändå, men jag ville dock höra med mer erfarna byggare om jag glömt att tänka på något; regel för eldosa och skivskarvar och så vidare. Men det är inga problem i detta fall, så
Chrissofsweden: Nu har jag lusläst installationsbeskrivningarna men får ingen rätsida på vad som räknas inom ramarna strålningsskydd...? Kaminen (Jötul 602F) kommer att stå i ett hörn, vinkelrät ut från en vägg i timmer. Dvs. kortsidan kommer stå mot en vägg i timmer och långsidan mot en köksbänk i trä. Delen som innefattar köksbänken (en kortsida) kan jag låta bygga in ett strålningsskydd
Paul-Staffanstorp: [citat] Då ska du svara honom att det i så fall varit hans skyldighet att bygga på tröskeln innan han lade tätskiktet så han kunde gjort ett uppvik enligt branschreglerna. Det är hans problem att göra det fackmässigt och göra de åtgärder som krävs för detta. Tätskiktet kan du inte se på din bild då den bara ligger under klinkern och slutar där klinkern slutar. Det finns alltså
FiddeP: Jag satte ihop sista två brädorna, så att det blev en och en halv. Sedan använde jag kofot och takstöttor, så det funkade perfekt. Tack för hjälpen.
LLLVäxjö: [citat] Perfekt, tack. Knyckte den från en stor fristående garderob. Tack ni andra också:)
Kevorkian: Hej, vi har ett hus från 30-talet och för några år sedan gjorde man en tillbyggnad där delar av ett nytt kök hamnade. I kökstaket har man (tror jag) lagt gipsskivor som man fällt in spottar i. Nu har det börjat spricka lite och på ett par ställen så kan man se förskjutningar mellan skivorna i horisontalled, dvs dom livar inte riktigt längre. Vad jag har förstått beror detta på
nattugglan11: [citat] tackar, jo en polering borde nog göras, gammal trappa.
nattugglan11: Jo det finns gångjärn i metall för glasdörrar som man "Klämmer fast" har jag sett, tror inte det kräver borrhål. Men tåls att titta på huruvida det går att borra smidigt i härdat glas eller ej, jag tror det går med en liten vass kakel/klinkerborr.
Krawk: Balken läggs då ovanpå underramen med lämpligt byggbeslag som förbinder de två. Takstolens underram hänger alltså i balken. Tänk dock på att det skall gå att få upp balken på vinden med.
akb123: Ja det gäller att inte ge sig, fastän man har en svår o dödlig sjukdom, även om samhället nog hade tyckt att det vore bäst om jag snabbt dog...