Jag satte in isolering (170mm) i vår utbyggnad för 1 vecka sedan för att låta konstruktionen torka lite extra innan jag sätter ångspärren, har haft på byggfläktar och luftavfuktare.
Upptäckte idag att det var kondens inannför vindsväven och att isoleringen närmast var lite fuktig.
Jag har stående panel med gles och vindsväv utanför isolering/stommen,
Min fråga är om kondensen kommer att torka bort utåt genom vindsväven eller om jag skall riva ner isoleringen?
Upptäckte idag att det var kondens inannför vindsväven och att isoleringen närmast var lite fuktig.
Jag har stående panel med gles och vindsväv utanför isolering/stommen,
Min fråga är om kondensen kommer att torka bort utåt genom vindsväven eller om jag skall riva ner isoleringen?
Redigerat:
Rev precis ut isoleringen och låter det torka några dagar, hur snabbt torkar isolering om den endast har lite fukt på ytan? (kör med byggfläktar och avfuktare)
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Felet du gjort är att du inte satt dit ångspärren direkt. Som det är nu så kondenseras den fuktiga inneluften på vindväven.
Ett problem man lätt får om man bygger på den kalla årstiden.
Plocka ner isoleringen på den del du kan och sprid ut den på golvet. Kör med byggfläktar precis som du gör tills det är torrt på vindväven.
Smacka sedan dit isoleringen och snabbt på med ångspärren. Den kvarvarande fukten kommer att vädras bort genom vindväven. Det viktiga är att det blir tätt innåt så att ingen ytterligare fukt kommer in i isoleringen.
Vad är det man ser på bilden ? Takfönster ?
Ett problem man lätt får om man bygger på den kalla årstiden.
Plocka ner isoleringen på den del du kan och sprid ut den på golvet. Kör med byggfläktar precis som du gör tills det är torrt på vindväven.
Smacka sedan dit isoleringen och snabbt på med ångspärren. Den kvarvarande fukten kommer att vädras bort genom vindväven. Det viktiga är att det blir tätt innåt så att ingen ytterligare fukt kommer in i isoleringen.
Vad är det man ser på bilden ? Takfönster ?
Klicka här för att svara