13 582 läst ·
32 svar
14k läst
32 svar
Bygga mellanvägg
Sida 1 av 3
Tjenare,
Jag ska bygga en enkel mellanvägg mellan två sovrum med träreglar o gips.
Min fråga är om det räcker med 45x45 reglar eller om det måste vara kraftigare trä? Den kommer inte att vara bärande på något sätt utan ska bara hålla uppe gips o tapet.
Jag ska bygga en enkel mellanvägg mellan två sovrum med träreglar o gips.
Min fråga är om det räcker med 45x45 reglar eller om det måste vara kraftigare trä? Den kommer inte att vara bärande på något sätt utan ska bara hålla uppe gips o tapet.
Det räcker, jag skulle dock föredra 45x70 (eller möjligen 34x70) som reglar.
Min erfarenhet av 45x45 reglar är att det ofta är mer vinda och krokiga än ex.vis 45x70.
Om du skall ha en dörr i väggen så kolla upp karmbredden,
med 45 reglar blir väggen endast 71 mm tjock.
-- Arne
Min erfarenhet av 45x45 reglar är att det ofta är mer vinda och krokiga än ex.vis 45x70.
Om du skall ha en dörr i väggen så kolla upp karmbredden,
med 45 reglar blir väggen endast 71 mm tjock.
-- Arne
Är spänn vidden mer än 2 m så tipsar jag om 45*70 som föregående talare. Och du dubbel gips i väggarna!!!! Samt även 45 mm glasull 70 mm funkar det med. Isoleringen skall bara dämpa inreresonans i väggen så 45 duger gott och väl..... men 2 gips på varje sida eller OSB, gips.... För ljudetsskull
När du ändå bygger, varför snåla och bara bygga med 45x45? Det kostar inte mycket mer att ha "riktigt" virke i väggen, och det blir mycket stadigare. Ta och dräm en knytnäve i en vägg med 45x45 reglar, och du känner hur hela väggen vibrerar....dubbelgips eller inte. Det händer inte med 45x70 reglar.
45*45, 45*70, 45*95 osv same shit different name i stabilitets syfte 45*45 kräver mer sidostabilisering än 70 eller 95 det är det som gör väggen stabil i sig. Samverkan mellan reglarna och att man bla....bla ...bla....
Men det jag menade med dubbelgips gäller för 45*45, 45*70, 45*95, 45,120,45*145, 45*170.... Skall du åt ljud har regelavståndet bara betydelse för lägsta inre resonans. Massa , massa och åter massa är det ENDA som kommer åt luftljud.
Och som frågan löd mellan två sovrum vill man åt luftljud till 80-90 % för att få en tyst sovrums miljö. Har man problem med andra lågfrekventa ljud i stommen hjälper ingen gips eller betongvägg i världen.
Så skit i stabiliteten sovrum 2 lager gips / sida punkt.
Men det jag menade med dubbelgips gäller för 45*45, 45*70, 45*95, 45,120,45*145, 45*170.... Skall du åt ljud har regelavståndet bara betydelse för lägsta inre resonans. Massa , massa och åter massa är det ENDA som kommer åt luftljud.
Och som frågan löd mellan två sovrum vill man åt luftljud till 80-90 % för att få en tyst sovrums miljö. Har man problem med andra lågfrekventa ljud i stommen hjälper ingen gips eller betongvägg i världen.
Så skit i stabiliteten sovrum 2 lager gips / sida punkt.
dubbel gips sätter man vanligtvis 2st 12mm skivor på varandra. Första lagret liggande andra lagret stående.
det är att att föredra om man inte tar plyfa-skiva till förstalagret det är nämligen bäst enligt mig. kom ihåg bara att förskjuta skarvarna så de inte hamnar på samma regel.
det är att att föredra om man inte tar plyfa-skiva till förstalagret det är nämligen bäst enligt mig. kom ihåg bara att förskjuta skarvarna så de inte hamnar på samma regel.
Inte lägga skivorna ner!!! Man förskjuter skarvarna en regel. Visst man kan lägga skivorna ner men personligen har jag som utövare mycket sällan tillämpat denna metod och ur ljud synpunkt är det inget bra.
Sedan skall man inte skruva för mycket i det första lagret osv.... Framförallt inte vid montage på plåtreglar eller akustik reglar.....
Sedan skall man inte skruva för mycket i det första lagret osv.... Framförallt inte vid montage på plåtreglar eller akustik reglar.....
Skiljer det verkligen så mycket i ljudhänseende på enkel och dubbelgips? Jag har byggt mellanvägg med enkelgips och 70mm glasull och är inte helt nöjd med ljudisoleringen.
Kan jag alltså förvänta mig en klart märkbar skillnad om jag gör mig omaket att sätta upp ett lager till på vardera sidan?
Mvh
Pagge
Kan jag alltså förvänta mig en klart märkbar skillnad om jag gör mig omaket att sätta upp ett lager till på vardera sidan?
Mvh
Pagge
Det gör skillnad på ca 10dB vilket är en och en halv fördubbling 6 dB är fördubbling. Sedan finns det andra saker också som gäller. Men det skiter jag helt enkelt att gå in på närmare. Kostnaden ökar givetvis med 100 kr/kvm färdig vägg ungefär med dubbelgips men jag vidhåller fortfarande. 2 lager ger fler fördelar än dessa 100 kr. Ljudisolering, stabilitet i vägg, bättre underlag för målningsarbeten, bättre att hänga grejjer i typ tavlor hyllor och dyl.... ja visst man kan ju slänga in plyfa mellan reglar och härja men jag säger bara att det är ingen slump att 90% av alla innerväggar jag byggt i mina år består av 2 lager gips per sida.
Har haft hem en byggnadsingejör idag som klappade på våra ännu ogipsade innerväggar med ett saligt uttryck i ansiktet ;D
"Det här gillar jag, det börjar gå upp för folk att det ska byggas rejält!"
Enligt honom används det mycket OSB och det är så nära råspont man kan komma utan att det är råspont !
Angående sprickor, knappast, om ditt hus står still. Har råspont och gips i hela huset och inga sprickor i skarvarna än så länge, men vem vet, det kanske kommer har bara 8 års historia än så länge
"Det här gillar jag, det börjar gå upp för folk att det ska byggas rejält!"
Enligt honom används det mycket OSB och det är så nära råspont man kan komma utan att det är råspont !
Angående sprickor, knappast, om ditt hus står still. Har råspont och gips i hela huset och inga sprickor i skarvarna än så länge, men vem vet, det kanske kommer har bara 8 års historia än så länge