G
Vi har ett hus med betong stomme och är isolerad på utsidan. Nu funderar jag på att tilläggs isolera på insidan. Är det bara upp med reglar o isolering eller behöver jag "plast" innan jag sätter gips skivan :confused: Glömde att skriva att det var en 1 plans villa

Redigerat av moderator:
Nej någon plast tycker jag inte att du skall ha, däremot så skall du ha något som hindrar dina reglar att suga fukten från betongen. Samt att du måste ha en lite luftspalt mellan betongen och din isoleringen.

En fråga bara, kan du inte öka isoleringen på utsidan istället, för det är en bra mycket bättre lösning för ditt hus. Jag skulle överväga det mer än 3 gånger även om det kanske blir dyrare i slutändan.. Dels så får du isoleringen på "rätt" sida och dels så tar du inget utrymme inomhus för att isolera...

Nu tror jag inte att du kommer tilläggsisolera jättemycket på insidan, men om man isolerar för mycket så får betongen ingen värme som kan hjälpa till att torka ut den om den blir fuktig av att det finns läckor någonstans i fasaden, men om du isolerar upp till 100 mm så skall det inte vara något problem, men återigen isolering från utsidan är att föredra i nästan alla lägen

G
Okej.

Idag sitter det en ful träpanel på väggarna (insidan) tänkte tar ner dom och sätta upp gips skivor istället, det är väl inga konstigheter att göra så.

G
Inga tips

En betongvägg är en tung vägg, dvs den behåller värmen länge och behåller också kylan länge. Att isolera insidan känns väldigt dumt, då man först o främst i ett betonghus vill förhindra temperaturskillnad i betongväggen (när väggen väl blivit kall tar det lång tid innan den blir varm igen). Alltså är tilläggsisolering på utsidan att föredra.

G
Okej. Men kan jag slå på en gips skiva på väggen istället för den fula träpanelen som sitter upp nu??

Varför inte putsa väggen och måla direkt på?

Jag skulle också föreslå att du tar bort träpanelen och putsar din betongväg med en puts som andas och målar det med en färg som andas och givetviss sätter isoleringen på utsidan om det nu är möjligt. Då får du den bästa och mest fuktsäkra lösningen.

Inga organsiska material fastsatta på betongväggen. Att sätta gipsskivan direkt på betongväggen kan ge dig fuktproblem då gipsskivans papper kan suga fukt från din betongvägg och därmed börja mögla...

SKa du tilläggs isolera på insidan så måste du ha en distans på 3-4 centimeter mellan regelverk och betongvägg. Ha ståltrådar i regelverket så isoleringen inte ligger på mot betongväggen.

G
Nu blir det ingen isoleringen på insidan. Skulle vilja slänga på en gips för att slipa få den kalla väggen direkt.

Marginell skillnad på väggtemp om du monterar en gipskiva där

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.