Hej!
Vi har köpt ett hus byggt 1960. Det finns en hel del renovering som väntar, när den är klar så funderar jag på hur vi ska göra med den öppna spisen. (se bild)

Idag känns den som en jättekoloss i rummet. Eldstaden är genomgående, med spiskasett som kan öppnas från två håll. Fördelarna med spisen är att den lagrar mycket värme och att det är trevligt att kunna se elden både från matrum och vardagsrum. Men jag skulle vilja få bort kolosskänslan och istället att man upplever spisen som en avskiljande vägg med en spis i.

Det jag skulle vilja göra och undrar om det går och hur man gör är:

- Dels så skulle jag vilja ta bort "ramen" som är runt öppningen, om det går på nåt sätt, i alla fall på sidorna och ovankanten,

-idag är spiskasetten mycket mindre än öppningen, är det en dum idé att mura igen lite av öppningen så att den blir lite mindre bred?

-Öppningen för ved är liksom på sidan jämfört med spisöppningen, nån idé?

-Jag vill putsa teglet, sätter man nät och putsar på teglet? Färgen är målad tjockt, men verkar sitta väldigt hårt, kan den vara kvar om man använder putsnät?

-Funderar på om det skulle vara snyggt att i förlängningen av spiskassetten uppåt "kakla" med några slags tunna granitplattor i en rad hela vägen upp till tak, dels för att det bryter av den stora spisväggen och dels för att det skulle vara mer praktiskt om det ryker in lite, den vita putsen blir ju snabbt smutsig, kan jag tänka mig.

-Tycker även det är snyggt med spisar som har en granitsten i nederkant av spisöppningen, hur kan man lösa det?

Är jättetacksam för alla råd och tips jag kan få! :)

I2398161W676H507V20091031T084717Z.jpeg

Redigerat:
C
Och hur hittat vi,jag,igen din bild på zoomin?

Nu hoppas jag bilden syns!

C
Den var stor! Storleken förstärks av den alltför lilla spiskasetten,byt den till en som är så nära i storlek som öppningen är, jag förordar alltså inte att du minskar öppningen,spisinsatsen kommer ändå att se allt för fjuttig ut.Tänk dig den stora spisinsatsen den blir maffig,modell clean eldstad i penthousevåning! Klart häftigt, exklusivt o elegant. Putsa spisen,teglet hackar söder väggen o är inte up to date,jmf penthousespisen.Vår eldstad/murstock var putsad,gult tegel o rött tegel inte snyggt. Nu är den putsad överallt o vitmålad.Putsen gjorde muraren direkt på den gamla putsen/teglet efter tvättning o lite bortknackning av lös puts.Kanten runt spisöppningen putsar han över så den kommer inte att sticka ut som idag.Jag tycker alltså inte att du skall bry dig om att ta bort den.På bilden ser det inte ut att ha rykt upp efter murstocken utan bara på den lilla kanten,Kanske överloppsgärning detta med sten upp till tak.Det kommer alltid att bli en sotkant på spisen.Det fixar du genom att måla densamma 1 gång/år.Ställ någonting på utrymmet på golvet bredvid spisfacket så trollar du bort den ocentrerade vedförvaringen.

C
Alltså behåll en liten klack av kanten runt spisen,jag menar inte att muraren/du skall ta bort klacken.

Du har helt rätt med spisinsatsen, det skulle var mycket snyggare med en som passar öppningen. Problemet är att eftersom det är öppning från två håll, så hade ägaren behövt specialbeställa en som var hopsvetsad av två insatser, men det kanske finns mer att välja på idag, är dock rädd att kostnaden drar iväg.

Ang. putsnät så läste jag nånstans att man var tvungen att ha det om ytan var målad, annars riskerar putsen släppa, nån som vet om det stämmer? Är nog ett förskräckligt jobb att ta bort färgen.

På andra sidan spisen är det ordentligt svart på teglet, men det kan vara från innan de satte in kasetten, för då rök det tydligen in mycket.

C
Kanske du inte ens behöver en insats?

Det finns en firma i Sthlm. som tillverkar glasluckor till rill kakelugnar. Jag fick honom att tillverka en lucka till vår lilla öppna spis,en lucka med spjäll i nederkant som på så sätt verkar som en spisinsats.Omfattningen till spisen fäster du på insidan av spisväggen.

Kostnad för luckan cirka 2500:- om jag inte missminner mig.

Det låter intressant, fördelen med en spisinsats är väl att den lagrar värme bra, med endast luckor så är väl risken att värmen går rakt ut? Man kan kanske sätta in nåt material som lagrar värme, innanför luckorna?

C
Njae spisen i sig lagrar inte sååå mycke värme om den inte är klädd in eller utvändigt med sten. det är den beklädnaden som lagrar värmen.Nu har ju du en murstock och DEN lagrar värme!

Fördelen med spisinsats är att du bestämmer hur länge elden skall brinna genom att du stryper syretillförseln som ju gör att elden brinner längre tid.Strypa syretillförseln kan du göra genom enbart luckor med spjäll.Stryp dock inte så mycket att du pyreldar, det gör att tjära avsätter sig i skorstenen och att glasen sotar igen.

Om du eldar i en öppen spis utan att ha en spisinsats eller för den delen med luckan helt öppen till spisinsatsen så brakar all värme rakt ut genom skorstenen.Stänger du luckan o ventilerar genom spjället märker du hur mycket varmare murstocken blir och den lagrade värmen vore det väl fel att inte ta tillvara på. Du behöver inte sätta in nåt material innanför luckarna (läs skall inte).Då missar du hela poängen med glasluckor o så mycke värme förlorar du inte genom glaset.

C
Läs post som jag skickat till dig!

Carra, Har du namnet på firman som gjorde glasluckan till dig? Är intresserad av att göra luckor till en gammal öppen spis för att minska vedåtgången och slippa att det flyger ut gnistror på golvet...

C
Missminde mig på priset, kostade 3680:-. Firman heter Glasluckan.

www.glasluckan.se

info@glasluckan.se 08 304903

Av samma skäl som du valde jag att sätta dit en sån här lucka...

carra skrev:
Läs post som jag skickat till dig!
jag har inte fått nån post?

C
när du loggar in på denna site får du upptill på bilden meddelande om att du har post...(förutsatt att du har post). Jag tänkte skicka dig bilder på våra spisar.Alt. skickar du ett mail till mig carra1us@hotmail.com så kommer bilder.

carra

Tack för länken carra!
Du råkar inte ha någon bild hur det ser ut med luckan på plats?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.