Hej!
Jag ska bredda vår murstock i köket och funderar på två alternativ:
1. Bygga på med träreglar, gipsa, sen putsa alltihop
2. Bygga på med träreglar, gipsa ALLT, även murstocken, sen putsa alltihop.
Skulle gärna gå på alt.1 men är rädd för sprickbildning mellan murstocken och regelverket. Kan man undvika detta på ngt sätt? Kan man armera skarven med något? Vill gärna att den gamla murstocken är "orginal".
Tacksam för förslag.
//Henke
Jag ska bredda vår murstock i köket och funderar på två alternativ:
1. Bygga på med träreglar, gipsa, sen putsa alltihop
2. Bygga på med träreglar, gipsa ALLT, även murstocken, sen putsa alltihop.
Skulle gärna gå på alt.1 men är rädd för sprickbildning mellan murstocken och regelverket. Kan man undvika detta på ngt sätt? Kan man armera skarven med något? Vill gärna att den gamla murstocken är "orginal".
Tacksam för förslag.
//Henke
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Alt 1 går förträffligt, använd putsnät, en sorts armering till puts som du fäster med klammer innan. Ser ut som vanligt rutnät som kan användas vid värmegolv, men brukar vara lite kraftigare när det ska användas till flytspackling och el värmegolv. Får du en bit över är det förträffligt att använda vid bygge av kaninbur.
Man får väl inte ha brännbart matrial (trä) direkt mot murstocken?
Ah de är nog bäst att kolla med sotarn
Vi har murad skorsten som är keramiskt tätad och i den blir murstocken blir varm iallafall.. Nu blir den inte brännhet kanske så jag tror ju personligen inte att det skulle börja brinna av det.. Men sotarn nämde nått om det senast han var på besök, å andra sidan är vår murstock inbyggd i timmerväggen och han sa inget om det så..
Va innebär de att man har slang förresten? Är dåligt insatt i ämnet. Kör man ner nån typ av rör i skorstenen då eller nått??
Vi har murad skorsten som är keramiskt tätad och i den blir murstocken blir varm iallafall.. Nu blir den inte brännhet kanske så jag tror ju personligen inte att det skulle börja brinna av det.. Men sotarn nämde nått om det senast han var på besök, å andra sidan är vår murstock inbyggd i timmerväggen och han sa inget om det så..
Va innebär de att man har slang förresten? Är dåligt insatt i ämnet. Kör man ner nån typ av rör i skorstenen då eller nått??
Slang i skortsenen betyder inte att man får lägga brännbart material utvändigt. Det man gör när man drar ner en slang så återställer man bara rökkanalen till dess ursprungliga skick (om den var i dålgt skick före alltså, är inte kanalen i dåligt skick behöver man ju inte slänga ut en massa pengar på en slang i onödan). Går det inte att regla med plåtreglar?
Tack för era svar. Hittade en annan tråd där man beskrev att det ska vara en distans mellan murstock och träregel på minst 30mm. Funkar ju om man fäster regeln i golv och tak. Gipset kan man sen låta gå ut motsvarande så att det ansluter till murstocken. Vettigt?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Låter som en bra lösning, speciellt om du använder putsnät som armerar. Då kommer det inte att spricka mellan murstock och din regel/gips konstruktion.
Lånar tråden och frågar:
Varför har man gjort så här (se bild) ?
Ser ut som om halva tegelestenen är inmurad och andra halvan sticker ut.
Kan vi sätta en vinkelkap i teglen som sticker ut
så att hela skorstenen blir lika jämn hela vägen
eller finns det risk för att den kommer att rasa ?
Varför har man gjort så här (se bild) ?
Ser ut som om halva tegelestenen är inmurad och andra halvan sticker ut.
Kan vi sätta en vinkelkap i teglen som sticker ut
så att hela skorstenen blir lika jämn hela vägen
eller finns det risk för att den kommer att rasa ?
Angående bilden ovan så kallas just det åär för utkragning, något man gjorde förr i tiden. Detta gjorde man för att kunna lägga träreglar dikt an, men denna metod rekomenderas inte längre (slutade att mura så här på 60-talet) då dessa klackar kan knäckas och bryta sönder skorstenen i bjälklagen. Jag skulle nog satsa på att ta bort dom och ha ett luftat utrymme (mycket mycket bättre). Se bara till att putsa och återställa skorstenen efter ingreppet. Lycka till!
Klicka här för att svara
