Just köpt hus från 1910 med eternitfasad.
är inte riktigt 100 på va de är i väggarna men stående plank verkar man se under eterniten.
Antar att de inte finns mycke till isolering i väggarna alls.
Eterniten har jag tänkt plockla ner.... efter mycke läsande på detta forum :P
Men sen då?? ideer?
Lägga en 45 isolering utvändigt å en invändigt?
Dubba 45or utvändigt?
Hur göra med fuktspärren... VART ska den ligga ? Luftspalt?(hur stor..vart)

Varför jag kan tänka mig lägga isolering även innåt är att de verkar vara ..Plank.Vassmatta.Putts.Tretex.. puttsen hör man rasa när man klappar till väggen.
Nån med erfarenheter tro?

Är mitt 1a hus... märks de?:D
Ha de gött
/Thomas

man ska vara lite försiktig med fuktspärr i äldre hus men det kommert roligen nån mer kunnig att skriva mer om.

När man har plast i en vägg så bör man ha den mxa ca 1/3 dels väggtjocklek in.
I ditt fall då så skulle det funka tex med gips, 45 mm isolering (här dra man elen tex), ev plast, gammla väggen, mera isolering, ny fasad

På de flesta hus med eternit så spikades eterniten direkt på den gamla träfasaden där man endast tagit bort locken. Så var det p vårt hus. De gamla fasadbrädorna var i ett utmärkt skick MEN bakom fasadbräderna, på själva huskonstruktionen fanns ganska omfattande rötskador. Bla har vi varit tvugna att byta nästan all syll, trä under fönstren, två golvbjälkar som endast satt fast med hjälp av Guds försyn.

Hade vi inte tagit ner orginalpanelen så hade vi inte sett allt detta som dessutom var blött. Vrt hus är från -24

Å fy tusan de lät ju inge bra de där får hoppas jag inte har samma otur jag då :P
har kikat runt lite å Åsikterna verkar som sagt vara att man ska skippa plasten helt... eller?
Har kikat lite på EKOFIBER nån som kan tycka till om de ?

Jag har haft eternit på ett litet hyreshus. Det var stora skivor, ca 2,70 m höga. De var spikade på läkt på gamla fasaden. Men. i ditt fall. kolla riktigt hur det ser ut under eterniten. Ser det ut så här, fast stående? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56179 Sådan panel hade jag på mitt hus, med ytterligare en spikläkt under. Jag rev även bort denna panel och läkt. På väggen som kom fram spikade jag sedan 45x95 stående och 45x45 liggande. Utanpå detta sattes sedan utomhusgips, spikläkt och ny fasad. Jag fick totalt 140 mm isolering. Jag hade från början tänkt isolera 95 mm men då jag såg fasaden under eterniten bestämde jag mig för att riva den fasaden och ersätta med isolering. Fasaden och läkten byggde 45 mm så jag tyckte det var bättre med isolering i stället.

Tjena Janne..
Jopp ser ut exakt som du säger..
Hade du skador under du med eller?.. ska man börja bli nervös :P
tog du bort den för att den va dålig eller för att få mer isolering utan att behöva offra takfoten?
Min takfot är lite väl tilltagen så de kommer bara se bättre ut med tjockare vägg.
Du använde ingen plast då? eller den kanske borde vara på insidan om de nu ens ska vara nån..

testar att få upp en bild :)

Jag hade ordentliga skador på östra väggen. Detta kan säkert bero på dåligt underhåll av tidigare ägare, innan eterniten sattes upp. I och med att eterniten sattes upp doldes ju alla fel och det såg bra ut. Fick även byta syllen efter nästan hela gaveln (östra väggen). Hade dessutom stora skador under 2 st fönstren på denna gavel (mot nordost). Anledningen till att jag plockade bort den gamla panelen var att jag sett att den byggde 45 mm och jag tyckte det var bättre att ersätta detta med isolering. Plast skall absolut inte användas utvändigt. Jag har det inte ens inne. Där har jag i rummen härlig treetex. Helt underbart! Jag är glad att jag tog beslutet att plocka ner den gamla fasaden. Hade jag inte gjort detta hade jag inte heller sett de skador som fanns. Inte roligt om de dyker upp senare efter många år. Nervig behöver du inte bli i dagsläget. I mitt fall tror jag att en bidragande orsak var dåliga fönster och fönsterbleck. Vattnet kunde komma in under fasaden och det var inte mycket målarfärg kvar hellre på fasaden.

Nu blev jag nervös :(

Har precis samma konstruktion med skillnaden att panelen verkar ligga nästan i liv med grunden. Gissar att det är plankvägg bakom. Skulle verkligen lägga trist stämning över planerna om jag hittade ruttna syllar.

Jag har källare på mitt hus, vad hade ni för grunder? Byggt 1936.

Har torpargrund av stora stenblock 1910

Inte meningen att skrämmas men så var verkligheten för mig. Rent allmänt tycker jag mig förstå att en fasad skall gå ner över grunden eller källarväggen. Vattnet har en förkärlek att rinna inåt om det slutar i liv. (Förmodligen den där kapilärkraften eller lagen om alltings dj..lighet). Nu behöver det ju inte vara så illa. Ett sätt att tillfälligt åtgärda kan ju vara att stoppa in plåtremsor, (vilken billig plåt som helst) mellan fasaden och väggen för att bryta av möjligheten för vattnet att kunna rinna in i syllen.
Källare här också, byggt -32.

Jag var lite slarvig med begreppen. Min fasad slutar inte i liv, dvs står inte på grunden. Men den ligger an mot källargrunden. Hur långt ner på muren vet jag inte.

Jag får ta upp några kontrollhål där och var i källaren och kika.

Ligger fasaden dikt mot grunden bör du vara noga och kontrollera att det finns målarfärg på ändarna för att förhindra att vattnet sugs upp i ändträt. Det optimala i ett sådant läge skulle vara att ha droppnäsa.

Droppnäsa, absolut. Men det hade man inte uppfunnit -36 tydligen. :)

Det finns ingen färg i ändarna heller. Men fasaden ska målas om så då blir det färg.

Får se om jag orkar bemöda mig med att ta ett varv med sågen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.