10 652 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Isolering i takstolar
Medlem
· Värmland
· 15 inlägg
Vad jag har hittat och läst om så är det mycket bra förklarat hur man skall isolera ytterväggar med diverse tjocklekar och varva stående och liggande isolering. På enplans hus har jag hittat bilder då man har sprutat in lösull på en tjocklek 40-50 cm på taket. Men hur löser man det bra om man skall bygga 1,5 plans hus och skall isolera mellan takstolarna på övervåningen? För att få luftspalt så har jag sett att man lägger en distans på takstolarnas sidor min 25mm och sätter plywood eller masonit mellan takstolarna, detta gör att man minskar isoleringstjockleken i taket ännu mera. Ett förslag jag har fått är: När takstolarna är monterade spika på råspånt eller plywood som vanligt, sedan lägger man en 45x45 över respektive takstol, sedan ett nytt lager råspånt eller plywood. Då har man full isolerigstjocklek i takstolarna och man är färdig med luftspalt i taket. Kanske är en dyr konstruktion? men den känns rejäl tycker jag. 1200mm mellan takstolarna och antar att man lägger isolering liggan. Sedan har jag sett att en del här monterat diffspärr och sedan fäst takbeklädnad i takstolarna, känns som man inte har brutit köldbryggan i takstolarna då? En tanke jag har; om man isolerar liggande isolering mellan takstolarna, sedan tvärgående 45 isolering, sedan diffspärr. Då har jag fel riktning på reglarna (liggande) för att fästa takbeklädnad, typ pärlspånt, om man då väljer att regla upp ett installationsutrymmen med stående reglar som jag sett exemper på i ytterväggar.
Tacksam för kommentarer eller liknande ämnen i detta forum.
Tacksam för kommentarer eller liknande ämnen i detta forum.
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Jag har samma fundering som du och har tänkt lägga oljehärdad masonite direkt på takstolarna och sedan en distansläckt på 25 mm och därefter råspont, takpapp osv..
Om det är någon som har en annan ideé så skriv d^_^b
Jag har samma fundering som du och har tänkt lägga oljehärdad masonite direkt på takstolarna och sedan en distansläckt på 25 mm och därefter råspont, takpapp osv..
Om det är någon som har en annan ideé så skriv d^_^b
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Jag vill gärna bygga med material som funnits en tid så att man vet att det inte blir några problem i framtiden.
Jag ska själv ha öppet till nock så det blir inte mycket över till vind, men tack ändå för tippset.d^_^b
Mvh Alexandersson_1
Jag vill gärna bygga med material som funnits en tid så att man vet att det inte blir några problem i framtiden.
Jag ska själv ha öppet till nock så det blir inte mycket över till vind, men tack ändå för tippset.d^_^b
Mvh Alexandersson_1
Hej!
Att bygga luftspalten utanpå takstolarna är ingen dum idé, då slipper man krångla med att sätta upp skivor inifrån. Det ska inte vara dubbel råspånt utan man spikar masonite ovanpå takstolarna sen 45*45 över respektive takstol och sen råspont och papp som vanligt.
Att bygga luftspalten utanpå takstolarna är ingen dum idé, då slipper man krångla med att sätta upp skivor inifrån. Det ska inte vara dubbel råspånt utan man spikar masonite ovanpå takstolarna sen 45*45 över respektive takstol och sen råspont och papp som vanligt.
Medlem
· Värmland
· 15 inlägg
Vad tycker ni om ide'n att efter diffspärren är uppsatt i taket så reglar man på ett lager för att få ett installationutrymme för el? Om man väljer massonit för att få luftspalt i takstolarna, är det nödvändigt att den skall vara oljehärdad?
Nocken skall ju ventileras i gavlarna men det skall väll även ventileras mellan takstolarna? Är det någon skillnad om man har öppet till nock eller inte? Fast i och för sig, om man har öppet till nock så kanske man inte har ventilationsgaller i gavlarna, det är väll tätt där? Är det någon som har tips på vilka prylar man använder för ventilation mellan takstolarna.
Nocken skall ju ventileras i gavlarna men det skall väll även ventileras mellan takstolarna? Är det någon skillnad om man har öppet till nock eller inte? Fast i och för sig, om man har öppet till nock så kanske man inte har ventilationsgaller i gavlarna, det är väll tätt där? Är det någon som har tips på vilka prylar man använder för ventilation mellan takstolarna.
Ventilationen mellan takstolarna är den du skapar med masoniten, från takfot upp till nock, har du vind går det från takfot upp till vind.
Ett sätt att göra en ventilerad nock är att skippa sista råspånten, sen ställer man en regel på högkant som man lägger nockpannorna på. Finns även speciella metalldetaljer för detta, om man tycker det är nödvändigt.
Installationsutrymme får du när du sätter glespanel tvärs takstolarna, glespanelen används sedan till att fästa gipset i, eller panel för den delen.
Ett sätt att göra en ventilerad nock är att skippa sista råspånten, sen ställer man en regel på högkant som man lägger nockpannorna på. Finns även speciella metalldetaljer för detta, om man tycker det är nödvändigt.
Installationsutrymme får du när du sätter glespanel tvärs takstolarna, glespanelen används sedan till att fästa gipset i, eller panel för den delen.
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Jag har läst lite mer om oljehärdadmasonite och det verkar som om det råder delade meningar om oljehärdad eller inte.
Att den oljehärdade inte släpper ut fukten lika bra som den vanliga masoniten. Min första fråga är då om den vanliga masoniten inte blir dålig av fukten och vittrar sönder efter några år.
Vad tror ni?
Andreas Högfälterud du kan regla på ett lager till innanför plasten och isolera så blir du av med lite köldbryggor, men är det bara för el installation så räcker nog glespanelen.
Mvh Alexandersson_1
Jag har läst lite mer om oljehärdadmasonite och det verkar som om det råder delade meningar om oljehärdad eller inte.
Att den oljehärdade inte släpper ut fukten lika bra som den vanliga masoniten. Min första fråga är då om den vanliga masoniten inte blir dålig av fukten och vittrar sönder efter några år.
Vad tror ni?
Andreas Högfälterud du kan regla på ett lager till innanför plasten och isolera så blir du av med lite köldbryggor, men är det bara för el installation så räcker nog glespanelen.
Mvh Alexandersson_1
Medlem
· Värmland
· 15 inlägg
Ja va inne och kolla lite på thermisol.se lite... Att isolera taket med cellplast var något nytt för mig och att isolera ovanför råspånten, någon som har erfarenhet om det? På thermisol skrev dom om att det kan bli broblem med ventilerade vindsutrymmen om man har ett välissolerat tak. Dom hade på vissa typer ingen luftspalt i takstolarna, bara minimal nockventilation vilket känns konstigt tycker jag.
Hur stort problem är det med fukt i ventilerat vindsutrymme igentligen. Om man har öppet till nock så har man väl dåligt med inspektionsluckor för att kolla ovan isoleringen.
Hur stort problem är det med fukt i ventilerat vindsutrymme igentligen. Om man har öppet till nock så har man väl dåligt med inspektionsluckor för att kolla ovan isoleringen.
Klicka här för att svara