5 740 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Hur får jag takpanelen rak?
Hej!
Nu ska tankpanelen i hallen upp. DEt jag är lite orolig för att är att taket som det är nu inte är helt vinkelrät, som en romb. Jag vill ju inte avsluta den sista panelbrädan med att kapa den snett på längden eller hur man ska säga.
Har ni något bra tips på hur man mäter sig fram till "raka" panelbrädor?
Har jag varit otydlig så en bild skulle hjälpa?
Nu ska tankpanelen i hallen upp. DEt jag är lite orolig för att är att taket som det är nu inte är helt vinkelrät, som en romb. Jag vill ju inte avsluta den sista panelbrädan med att kapa den snett på längden eller hur man ska säga.
Har ni något bra tips på hur man mäter sig fram till "raka" panelbrädor?
Har jag varit otydlig så en bild skulle hjälpa?
Tricket är väl att det inte ska synas att rummet är snett.
Om du lägger dit din takpanel rakt, kommer det att sluta med en glipa.
Om du istället mäter hur brett rummet är, kan du räkna ut hur många brädor som går in i den ena respektive andra änden av rummet.
Ta det minsta talet, sedan kan du räkna ut cc-måttet i respektive ända av rummet. Är rummet långt, kan du behöva ett mått i mitten av rummet också.
Slutligen ritar du ut streck på de cc-mått som du räknat ut.
Kom ihåg att om du får 122mm i cc-mått, ska du mäta ut 122, 244, 366, .. mm och inte 122mm mellan varje streck. På det sättet adderar du inte felen.
Om du lägger dit din takpanel rakt, kommer det att sluta med en glipa.
Om du istället mäter hur brett rummet är, kan du räkna ut hur många brädor som går in i den ena respektive andra änden av rummet.
Ta det minsta talet, sedan kan du räkna ut cc-måttet i respektive ända av rummet. Är rummet långt, kan du behöva ett mått i mitten av rummet också.
Slutligen ritar du ut streck på de cc-mått som du räknat ut.
Kom ihåg att om du får 122mm i cc-mått, ska du mäta ut 122, 244, 366, .. mm och inte 122mm mellan varje streck. På det sättet adderar du inte felen.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Du tar alltså reda på hur många brädor du får plats med på bredden. Sedan delar du takbredden i respektive ände med antalet och ritar ut markeringar.
Klarar du detta utan att få glipor är det bara att köra. Annars får du fixa till kilar på sidorna så du i alla fall kan centrera brädorna.
Glasklart?
Klarar du detta utan att få glipor är det bara att köra. Annars får du fixa till kilar på sidorna så du i alla fall kan centrera brädorna.
Glasklart?
Klicka här för att svara