Hej Jag tänkte sätta in en vedspis i köket då murstocken går förbi där.
Huset är en 1 1/2 halvplans villa från 40-talet med källare.
Problemet är vikten på fundamentet o spisen, jag tror inte att jag har nån gjuten platta under golvbrädorna att bygga vidare på.
Nere i källaren därimot så går de en murad vägg från murstocken till en ytter vägg och rätt ovanför borde den ena sidan på fundamentet hamna.
Fundamentet blir nog ca 88 cm i bredd och 60 i djup med en spis på 60x50 och ett vedmagasin under så de är inga bauta grejjer, men ändå:S
Hur bör jag göra! Ska jag såga upp mitt gamla trägolv o kolla hur de ser ut!
Förstärka på nått sätt eller bara sätta alltihop rätt på golvet?
Underifrån är de svårt att komma åt pga att pannan står där!
Mycket tacksam för alla idee´r
Trevlig helg!

Du kan mura med lecablock. Dessa är inte så tunga. Vedspisen i sig väger inte mer än att två personer kan bära den. Att låta spisen stå på ben av järn eller stål är en variant som gör det ännu lättare, men det är snyggare med ett murat fundament.

Erik

Ja vi har ju tänkt att vi ska mura så några gjutjärnsben blir de inte, snyggt dock!Sen borde en stor kontakt yta med golvet avlasta mer än fyra punkter
Leca kan funka vet dock inte hur bra de är på att hålla värmen om man jämför med lättbetong blocken eller tegel?
Vikt/värmelagring är prio ett
Jag hade nog ställt in mig på lättbetong blocken men man är ju öppen för alla varianter:D
Kollade med Mookåpan oxå, nu vet jag ju inte vad deras färdiga spisunderdelar väger men den kostade över 6000 spänn så de känns avlägset just nu iaf...

Jag tror att lättbetong och lecablock är lika dåliga på att lagra värme. Skall du ha något som lagrar mycket värme så är en tumregel att det skall vara så tungt som möjligt.

Det bör finnas en luftspalt mellan spisen och murverket. Då är det inte mycket av spisens värme som lagras i muren vad den än är gjord av. Även om du fyller igen med murbruk så att muren ligger dikt an mot spisen på tre sidor så är det begränsat med värme som lagras. Den mesta värmen avges från spisens ovansida och den har du antagligen inte tänkt mura in.

Det jag försöker säga är att du bör prioritera vikten, men glömma värmelagringen.

Erik

Okej! Tackar så mycke!
De är ju så sant som du säjer! låg vikt kommer först, men man vill ju gärna veta var gränsen går!
Brukar man inte bygga ut murstocken lite vid varje våning?
Får nog såga upp golvet iaf!;)

I min mammas fritidshus har jag gjort om installationen av en vedspis på övervåningen. Ursprungligen var det en snickrad vedlår i trä med öppningen framåt ovanpå vilken det låg ett lager murtegel. Ovanpå teglet stod spisen.

Jag började med att lägga klinkers på golvet. Ovanpå detta murade jag ett fundament av lecablock i form av två pelare. Ovanpå detta står spisen. Det finns ett utrymme under spisen mellan pelarna där man kan förvara lite ved.

i inlägg #8 i följande tråd finns bilder från före och efter.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/137263-mala-runt-nyinstallerad-vedspis.html

Nu vet jag inget om ditt golv, men jag betvivlar att det skulle vara några problem med hållfastheten och du murar med lättbetong eller lecablock. Allt som allt lär det väga under tvåhundra kg, och golvet häller förhoppningsvis för att två tjockisar står bredvid varandra.

Erik

Tack för hjälpen och länken till de fina bilderna!
Vi kör den varianten men jag kommer för säkerhets skull väga ihop allting, så man vet vad de väger om nån frågar:D
Ha de fint´ mvh Hampus

Ge oss bilder sen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.