2 120 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tretex vara eller inte vara?
Hej på er!
Har en kort fråga om Tretexskivans vara eller inte vara! Vi har köpt ett hus som vi håller på att renovera. Anticimex har besiktigat och konstaterat att det inte är fukt i väggarna!
På alla ytterväggar så sitter det spikat på putsen, svart papp därefter tretexskivor och utanpå det ligger reglar, isolering och sen gips och ytterst tapet. Vår inledande tanke var att vi skulle riva ner allt för att eliminera framtida fuktproblem, och sen regla upp på nytt och isolera samt gipsa igen.
Vi började i ett mindre rum och öppnade upp gipsen, tog bort isoleringen och reglarna för att komma åt tretexen. Och, som beräknat, så är den snustorr! Inga fuktindikationer nånstans!
Så frågan är om det är värt besväret och pengarna att riva ner allt för att komma åt tretexen och sen bygga upp allt på nytt?`
En medelväg vore kanske att riva gipsen, ta bort isoleringen och sen plocka bort tretexen utan att ta bort reglarna (den sitter ganska löst så jag vet att det skulle gå!) och därefter sätta dit isoleringen igen och ny gips! Enda kostnaden blir ju då för ny gips.
Fasaden är idag ganska taskig och uppväxt/skuggad men vi kommer i sommar att röja bort det mesta som skuggar fasaden och därefter bättra på putsen och måla om. Även det här borde ju betyda att man minimerar fukten som kan tränga in?
Vad tror ni? Vad hade ni gjort? Ska man lägga mer kraft på norrsidan och definitivt ta bort tretexen där?
PS. Tidigare ägaren eldade med ved men på äldre dar så värmde han inte upp kåken ordentligt utan förlitade sig på ett el-element i det rummet han sov i. Huset har inte varit ordentligt uppvärmt på minst ett år, troligen två år... Nu kommer vi snart (när snöeländet ger med sig) att installera jordvärme och så småningom vara två vuxna och ett barn som bor där! Vilket ju ger mer fuktig luft inifrån om jag tänker rätt? Vi kommer oxå att byta från originalfönstren, kopplade tvåglas, till nya treglas med ventil i alla rum.
Har en kort fråga om Tretexskivans vara eller inte vara! Vi har köpt ett hus som vi håller på att renovera. Anticimex har besiktigat och konstaterat att det inte är fukt i väggarna!
På alla ytterväggar så sitter det spikat på putsen, svart papp därefter tretexskivor och utanpå det ligger reglar, isolering och sen gips och ytterst tapet. Vår inledande tanke var att vi skulle riva ner allt för att eliminera framtida fuktproblem, och sen regla upp på nytt och isolera samt gipsa igen.
Vi började i ett mindre rum och öppnade upp gipsen, tog bort isoleringen och reglarna för att komma åt tretexen. Och, som beräknat, så är den snustorr! Inga fuktindikationer nånstans!
Så frågan är om det är värt besväret och pengarna att riva ner allt för att komma åt tretexen och sen bygga upp allt på nytt?`
En medelväg vore kanske att riva gipsen, ta bort isoleringen och sen plocka bort tretexen utan att ta bort reglarna (den sitter ganska löst så jag vet att det skulle gå!) och därefter sätta dit isoleringen igen och ny gips! Enda kostnaden blir ju då för ny gips.
Fasaden är idag ganska taskig och uppväxt/skuggad men vi kommer i sommar att röja bort det mesta som skuggar fasaden och därefter bättra på putsen och måla om. Även det här borde ju betyda att man minimerar fukten som kan tränga in?
Vad tror ni? Vad hade ni gjort? Ska man lägga mer kraft på norrsidan och definitivt ta bort tretexen där?
PS. Tidigare ägaren eldade med ved men på äldre dar så värmde han inte upp kåken ordentligt utan förlitade sig på ett el-element i det rummet han sov i. Huset har inte varit ordentligt uppvärmt på minst ett år, troligen två år... Nu kommer vi snart (när snöeländet ger med sig) att installera jordvärme och så småningom vara två vuxna och ett barn som bor där! Vilket ju ger mer fuktig luft inifrån om jag tänker rätt? Vi kommer oxå att byta från originalfönstren, kopplade tvåglas, till nya treglas med ventil i alla rum.
Fungerar det bra så är det ju onödigt att byta för bytandets skull. Tretex isolerar bra om än såklart inte lika bra som en ny isolering. Tar man bort den bör man således ersätta den med annan isolering.
Däremot ska man inte måla eller tapetsera på den det blir aldrig bra
Däremot ska man inte måla eller tapetsera på den det blir aldrig bra
Klicka här för att svara