Jag behöver göra hål i en 12mm spånskiva för att montera downlights. Hålen ska vara 42mm. Hur gör man enklast sådan hål? Min första tanke var en hålsåg. Har dock bara hittat 41 och 44mm, en sådan kan iofs funka. En annan tanke var att såga med sticksågen, fast är inte 42mm väl snävt för en sticksåg (har inte världens bästa såg)...? Andra uppslag? Kan en såndär ställbar håltagare funka? Typ http://www.jula.se/stallbar-haltagare-125088

jag hade tagit den hålsåg som ligger närmst tillhands, skulle det behövas tas lite till för att få hålet större så gör det förhand... dremmel/sandpapper...

Luna har en för metall 3339-2507. Men den såg dyr ut och med tanke på vad Luna brukar ta, blir det säkert inte billigt.

Om jag kommer ihåg rätt, så är kantfinishen inte jätteviktig, det brukar sitta en kant som döljer hålkanten.

Därför rekommenderar jag att du med en passare ritar upp ett 42mm hål på spånskivan.
Borrar ur med 41mm hålsåg.
Sedan är raspen och filen utmärkta verktyg. Kom ihåg att filar kan bli slöa. Om du är tveksam om skärpan på filarna - köp nya.

Jag använder den från Jula. Fungerar ok.

Om du borrar centrumhålet lite stort (8 ist för 6,5 mm) och "wobblar" hålsågen lite under sågningen får du ett lite större hål än nominella 41 mm.

Wobblar = borra inte rakt ner, utan rör borrmaskinen runt i en cirkel. Ger ett större hål.

Man får ofta större hål än nominellt när man använder hålsågen i en handborrmaskin pga vibrationer. Helt annorlunda mot att borra med en pelarborrmaskin.

Provborra på en skräpbit och mät håldiametern så ser du.

Hoppa att du förstår.

//KoW

Redigerat:
Har satt en del olika spottar. Dimensionen på hålet brukar vara väl tilltagen från leverantören. Välj hålsågen med närmast mindre storlek.

Tack för svaren. Jag fick låna en 44mm hålsåg, men det blev väl glappigt. Ville slippa åka till Jula eller Biltema eller någon annan butik på Tornby, så i stället blev det den där cylinderborren från Klasse. Funkade kanon, men jädrar vad den skitade ned! Tack för tipset!

Bäste är att ta närmaste under man hittar, sen är hålet inte tillräckligt stort, så är en rasp lämpligast att göra hålet större med.Men de löste ju sig för dig ändå :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.