Mikael_L
Hej.
Vad kan man hitta för litteratur för hållfasthet, last, nedböjning och alla andra sådana beräkningar?
Och nu tänker jag bara på det som har med hus och byggnader att göra, inga broar eller maskiner osv.
Så litteraturen får väldigt gärna visa just huskonstruktörens arbetssätt, med de förenklingar i form av tabeller och tumregler mm som byggnadskonstruktören jobbar med.

Jag är intresserad av både trä, stål och betong, men trä är lite mer intressant än de två andra.

Mina förkunskaper (i just detta område) är 4-årig teknisk, så en gång i tiden var man ju en hejare på att räkna på brott och sträckgränser och nedböjningar osv på metallbalkar. (dock givetvis endast det grundläggande)
Har nog f.ö. kvar formelsamlingen någonstans, så den biten går säkert snabbt att hämta igen.

Men jag söker alltså kurslitteratur, facklitteratur (av rätt komplexitetsgrad) och länkar till nyttigheter på nätet.
Det finns ju lite nyttigheter på traguiden.se och boverkets BBR, men det känns som att man först måste lära sig att tänka som en byggnadsingenjör.

En biffig bok om dimensionering måste bli en perfekt kvällslektyr. :)

Tja.
Jag är ute efter samma sak som du, har tyvärr inte heller hittat något bra.
Springer du på någon bra bok så skulle jag bli glad om du meddelade mig.

Ha de bra.

Niklas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.