24 589 läst ·
13 svar
25k läst
13 svar
Skillnad på EU-standard och Svensk-standard på gipsskivor
Inte svar på din fråga men....
Jag har under sommaren inhandlat ca 50st vardera av byggmax ekonomigips och "standardkvalitet".
Jag märkte ingen skillnad alls när jag jobbade med dem.
Anledningen till att jag köpte av båda sorter var att jag har 2.5m takhöjd på övervåningen.
Jag har under sommaren inhandlat ca 50st vardera av byggmax ekonomigips och "standardkvalitet".
Jag märkte ingen skillnad alls när jag jobbade med dem.
Anledningen till att jag köpte av båda sorter var att jag har 2.5m takhöjd på övervåningen.
Jag skulle utan problem våga använda Byggmax budgetskiva.
Men när jag skulle ha 23 st till garaget fick jag samma pris för knaufdanogips normalskiva som byggmax budget hos min lokale bygghandlare. Det + snorbillig frakt avgjorde rätt snabbt.
Byggmax är normalt sett billigare bara så länge man ska köpa lite mängd, så fort det gäller lite mer material så brukar den traditionella bygghandlarn kunna möta byggmax priser. Dom har helt klart den marginalen. Vill dom inte sänka sitt pris till byggmax-pris så straffa ut dom med att handla av byggmax istället.
Men när jag skulle ha 23 st till garaget fick jag samma pris för knaufdanogips normalskiva som byggmax budget hos min lokale bygghandlare. Det + snorbillig frakt avgjorde rätt snabbt.
Byggmax är normalt sett billigare bara så länge man ska köpa lite mängd, så fort det gäller lite mer material så brukar den traditionella bygghandlarn kunna möta byggmax priser. Dom har helt klart den marginalen. Vill dom inte sänka sitt pris till byggmax-pris så straffa ut dom med att handla av byggmax istället.
Jag glömde säga att själv kör jag bara med byggmax både i garage och inne. Men skulle lokala bygghandlaren kunna matcha priset så skulle jag självklart handla där. Min är dock inte i närheten, skiljer 1000kr per pall gips.
Jag körde Byggmax gips med svensk standard på alla skivor utom en. Den med EU-standard kostade 10 kronor mindre men den var totalt värdelös. Det var den värsta gipsskivan jag nånsin arbetat med. Det gick knappt skruva in gipsskruvarnas skallar i gipset. När man väl fick in skallen så defomerades pappen runt om skallen så det bildades bulor som stack utanför skivan. Ibland lät det som det blev sprickor inuti skivan när man skruvade in skallen. Att spackla dessa dessa skuvar blev inte snyggt.
Skivan är jä--igt hård och totalt värdelös att använda. Avråder alla från att köpa denna skiva!
Jag vill påpeka att jag inte använt mig av skitskruv utan Grabber gipsskruv för enkelgips. Dessa skruvar är helt underbara på normala skivor.
Skivan är jä--igt hård och totalt värdelös att använda. Avråder alla från att köpa denna skiva!
Jag vill påpeka att jag inte använt mig av skitskruv utan Grabber gipsskruv för enkelgips. Dessa skruvar är helt underbara på normala skivor.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvarnas"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag tycker det kan vara stor skillnad på olika gips, spec skiljer det när man skär för vissa spricker rakt o fint i snittet medans vissa ser ut som fan. Samma sak när man skruvar dom, vissa inga problem medans andra blir skit och spricker mm.
Större kvalitetsskillnader på budgetgipsen men visst funkar den om man inte ser strikt till tidsåtgången att hantera den.
Korkade lafarge lägger tex skivorna åt olika håll så man måste vända varannan skiva hela tiden, snacka om dubbelarbete!
Större kvalitetsskillnader på budgetgipsen men visst funkar den om man inte ser strikt till tidsåtgången att hantera den.
Korkade lafarge lägger tex skivorna åt olika håll så man måste vända varannan skiva hela tiden, snacka om dubbelarbete!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden