S
Vilken skillnad på EU-standard och Svensk-standard på gipsskivor? Syftar på Byggmax ekonomi-gips och den vanliga gipsskivan de säljer. Ska ha det i ett vanligt rum med 2 ytterväggar.

• Gilla
RodgeOne
  • Laddar…
Inte svar på din fråga men....

Jag har under sommaren inhandlat ca 50st vardera av byggmax ekonomigips och "standardkvalitet".
Jag märkte ingen skillnad alls när jag jobbade med dem.
Anledningen till att jag köpte av båda sorter var att jag har 2.5m takhöjd på övervåningen.

Det jag vet skiljer är vikten, svensk standard är något tyngre. Alltså kompaktare, tätare, hårdare.

Mikael_L
Jag skulle utan problem våga använda Byggmax budgetskiva.

Men när jag skulle ha 23 st till garaget fick jag samma pris för knaufdanogips normalskiva som byggmax budget hos min lokale bygghandlare. Det + snorbillig frakt avgjorde rätt snabbt.

Byggmax är normalt sett billigare bara så länge man ska köpa lite mängd, så fort det gäller lite mer material så brukar den traditionella bygghandlarn kunna möta byggmax priser. Dom har helt klart den marginalen. Vill dom inte sänka sitt pris till byggmax-pris så straffa ut dom med att handla av byggmax istället. :)

Jag glömde säga att själv kör jag bara med byggmax både i garage och inne. Men skulle lokala bygghandlaren kunna matcha priset så skulle jag självklart handla där. Min är dock inte i närheten, skiljer 1000kr per pall gips.

Är det någon kvalitetsskillnad i hårdhet med tanke på var skruven stannar, när man skruvar upp Byggmax gips jämfört med den kvalitet som Beijer m.fl. anser sig leverera?

Har bara kört med byggmax "normal" skiva. Där fick jag sätta skruvdragaren ett steg "klenare" när jag körde byggmax kontra norgips

Problemet som jag har sett är att man måste sätta momentet olika på skruvdragaren på olika platser på skivan.

Dvs skivan är av ojämn hårdhet.

En kvalitetsskiva vill man dra med samma moment hela tiden

Själv drar jag inte med moment utan med djupinställning så jag upplever aldrig den typen av problem.

parkway skrev:
Själv drar jag inte med moment utan med djupinställning så jag upplever aldrig den typen av problem.
ja ja ja det skulle jag också om jag hade den typen av verktyg.

Eftersom verktygen finns, är problemet reellt, även med proffsvarianten av verktyg och gipsskivor.

S
Jag körde Byggmax gips med svensk standard på alla skivor utom en. Den med EU-standard kostade 10 kronor mindre men den var totalt värdelös. Det var den värsta gipsskivan jag nånsin arbetat med. Det gick knappt skruva in gipsskruvarnas skallar i gipset. När man väl fick in skallen så defomerades pappen runt om skallen så det bildades bulor som stack utanför skivan. Ibland lät det som det blev sprickor inuti skivan när man skruvade in skallen. Att spackla dessa dessa skuvar blev inte snyggt.

Skivan är jä--igt hård och totalt värdelös att använda. Avråder alla från att köpa denna skiva!

Jag vill påpeka att jag inte använt mig av skitskruv utan Grabber gipsskruv för enkelgips. Dessa skruvar är helt underbara på normala skivor.

Jag har satt upp ett antal av "budget-gips". Det var absolut ingen skillnad på dem och deras "vanliga" skivor. Eller nån skillnad på dem och Danogips heller, för den delen.

Jag tycker det kan vara stor skillnad på olika gips, spec skiljer det när man skär för vissa spricker rakt o fint i snittet medans vissa ser ut som fan. Samma sak när man skruvar dom, vissa inga problem medans andra blir skit och spricker mm.
Större kvalitetsskillnader på budgetgipsen men visst funkar den om man inte ser strikt till tidsåtgången att hantera den.
Korkade lafarge lägger tex skivorna åt olika håll så man måste vända varannan skiva hela tiden, snacka om dubbelarbete!

Problemet med vår lokala byggmax är att det blir fukt i hallen där de har gipsen. Så ibland är skivorna fuktiga och blir då ett helvete att arbeta med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.