Har i helgen satt upp osb skivor och gips i vår utbyggnad. Skruvade osb skivorna i reglarna och satte gipset i osb skivorna. När jag var klar upptäckte jag att gipskruven var lite för lång (den gick igenom osbskivan ca 2-3mm) och att dom därigenom riskerar att punktera diffspärren. är det bara till att plocka ner alla skivor igen och tejpa alla småhål eller spelar det inte så stor roll om det är några småhål

Är det nån vits med att dra ut skruvarna trycka i silikon och dra dit skruvarna igen då borde det ju sluta tätt i "skruvhålet" på plasten

Antingen låter du det vara eller så skruvar du ner allt och sätter ny plast.
Att försöka fixa ett "litet" problem med någon knappt fungerande lösning känns ju sådär. Personligen hade jag nog låtit det vara, rätt eller inte. Är det bara 2-3mm som går igenom känns det dessutom som att du inte gått igenom plasten med varenda skruv om inte plasten varit otroligt spänd.

H
Känns lättare att ta ner skivorna nu än att ev. riskera problem senare.

Små hål i diffspärren spelar ingen roll. Dessutom sitter det skruv i hålen.

Hur kommer det sig att gipsen bara skruvas i osb´n och inte i reglarna ?
Hur är det reglat? Passar en osb skiva på reglarna passar ju en gipsskiva med , och givetvis med förskjutna skarvar.

Man kan ju skruva den i reglarna också om man vill det men det behövs antagligen inte.

Du skulle ha skruvat gipset i reglarna, igenom OSBn för bästa/enklaste montage.

Hur kommer det sig att gipsen bara skruvas i osb´n och inte i reglarna ?
Hur är det reglat? Passar en osb skiva på reglarna passar ju en gipsskiva med , och givetvis med förskjutna skarvar.

Större delen av utbyggnaden ska bli ett badrum och där har jag inte någon diffspärr i väggen. Har 120:s osb skivor och 90:s gipsskivor pga att de är mer lätthanterliga reglat cc60 (ska ha plastmatta i badrummet). Den del som är kvar blir groventre med en ytterdörr ett fönster och en altandörr Blev bara en hel 90:gipskiva där och av bara farten så skruvade jag efter markeringarna på gipsskivan och hann kanske sätta 1 1/2 skiva innan jag kom på det här med skruvarna. Jag har pratat med en snickare och han säger att på grund av att det bara handlar om ett par kvm2 som är plastat och att skruvarna sitter i hålet som den gjör (täpper igen sitt eget hål) så ska detta inte vara något som man ska ligga sömnlös över

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.