Hej,
jag är ny här och hoppas få svar av de som kan mer än jag.
Jag står inför källarprojektet i mitt 100 år gamla souterränghus. Glada i hågen har tidigare ägare målat plastfärg på väggarna (för ett bra tag sen) och den har jag föresatt mig att ta ner. Provade mig fram med ånga och skrapa och insåg att det är putsen som ska ner, helt enkelt. Eller hur man ser det... Nåja. Efter att ha gett mig på en första yta med hammare och mejsel är det tydligt att vissa partier är mycket porösa och putsen faller av ganska lätt i små flak, medan den sitter bra på andra delar. Mina frågor är då:
För att väggen ska kunna andas igen, behöver jag få bort färgen överallt, eller kan man låta den sitta på vissa partier där putsen ändå är bra, om den är borttagen runtomkring? Kan man "perforera" färgen på dessa områden för att den inte ska täppa till helt? Eller är det bara att dra ner allt när man ändå fått upp ångan?
Huset är ett skånskt lertegelhus och putsen är ganska "sandig". När jag kommit in en bit blir den fastare igen, men hur binder man innan man putsar, och vilken puts kan det tänkas vara som använts tidigare?
Har lusläst en del trådar men inte hittat svar på dessa frågor, så om någon känner sig manad så tackar jag!