Funderar på hur jag ska förstärka upp Mellanbjälklag i vårat radhus. Problemet idag är att bjälklaget i dag rör sig och vibrerar när man går på övervåningen eller att barnen leker där.

Idag ser det ut som följer

Golvspån 22 mm
Regelbjälklag 165 mm
Regel 20 mm
plywood 8 mm
tidigare spänntak

Bjälkarna är 4360 mm långa och sitter på cc60 och på några ställen med cc45

Har funderat över att kortla med två rader. Skulle det kunna ge någon effekt?

Hur hade det funkat att sätta 45x45 virke på varje sida om bjälkarna längst upp närmast spånskivorna hade det styvat upp ?

Eller någon som har ett bättre förslag?

Jag är en flitig användare av sökfunktionen men har inte riktigt kunnat hitta det jag söker. Därför hoppades jag på att någon skulle ha några bra ideer!

Stommen skrev:
Bjälkarna är 4360 mm långa och sitter på cc60 och på några ställen med cc45

Har funderat över att kortla med två rader. Skulle det kunna ge någon effekt?

Hur hade det funkat att sätta 45x45 virke på varje sida om bjälkarna längst upp närmast spånskivorna hade det styvat upp ?

Eller någon som har ett bättre förslag?
Väldigt lång spännvidd för den balkdimensionen.

Kortla kan hjälpa något (man brukar av traditionella skäl kalla det för krysskolvning trots att det numera oftast inte "kryssas").

Ditt förslag med 45x45 längst upp är det som ger bäst effekt. Allra bäst om du skulle komma åt att gör ngt liknande längst ner också. Kanske en 45x45 överst och en underst? De behöver inte tvunget gå hela balkens längd, räcker säkert med ca 80% av längden i mitten av balken.
En ökning av styvheten får man också om man limmar golvspånet mot balkarna.

Kan jag använda vanlig väggregel 45x45. Eller ställs det några andra krav på virket?

Är det bäst att spika eller skruva fast reglarna?

Skruv och limma
vanligt virke OK

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.