11 730 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Böja stålrör
Hur tjock ska stången vara? om det går bra med en ganska klen så kan du kke tom ta ett massivjärn eller iaf tjockväggit rör och sedan såga ut en radiemall av en bit spånskiva och böja emot tex?
Jag funderade på att ta ett vanligt 15mm vattenrör och pressa upp mot taket som är krökt med (i princip) samma radie som stången ska ha. Kan det funka eller är röret alltför elastiskt så det kommer att fjädra tillbaka? 15mm kanske är för tjockt att böja för hand iaf. Annars kanske MaZtoRs förslag är den enklaste lösningen...
Problemet som jag ser det är att rören är lite fjädrande.
Om du gör en bockmall, måste du överbocka röret lite lagom för att få det så som du vill ha det.
Mekanisk verkstad är med all säkerhet det enklaste och möjligen bekvämaste, men kanske inte roligaste.
En mer intressant lösning är
1 en stabil skiva som _inte_ flexar.
2 Rita upp en lämplig innerradie på skivan
3 Placera ut distanser som är lika höga som rörets diameter.
4 Sätt fast en överliggare på distanserna.
5 Sätt dit någon typ av ändfäste till röret i ena sidan
Nu har du en mall att bocka röret efter. Mallen klämmer ihop röret, så att man undviker rörveck.
Men jag spekulerar mest, men det är väl ungefär som jag skulle gå till väga.
Däremot skulle jag räkna med att det skulle ta ett eller annat försök och eftersom rör inte är gratis kan det mycket väl vara billigare att gå till den mekaniska verkstaden.
Om du gör en bockmall, måste du överbocka röret lite lagom för att få det så som du vill ha det.
Mekanisk verkstad är med all säkerhet det enklaste och möjligen bekvämaste, men kanske inte roligaste.
En mer intressant lösning är
1 en stabil skiva som _inte_ flexar.
2 Rita upp en lämplig innerradie på skivan
3 Placera ut distanser som är lika höga som rörets diameter.
4 Sätt fast en överliggare på distanserna.
5 Sätt dit någon typ av ändfäste till röret i ena sidan
Nu har du en mall att bocka röret efter. Mallen klämmer ihop röret, så att man undviker rörveck.
Men jag spekulerar mest, men det är väl ungefär som jag skulle gå till väga.
Däremot skulle jag räkna med att det skulle ta ett eller annat försök och eftersom rör inte är gratis kan det mycket väl vara billigare att gå till den mekaniska verkstaden.
Tror du får svårt att hitta någon verkstad som har en så stor bockradie ,oftast använder man fribockning när man bockar så stora radier till en så liten diameter (är i rörbockningsbranschen) ,innebär att man "trycker" röret mot en radie med en bockmaskin....Nåväl mitt tips är att antingen hitta en verkstad (plåtverkstad) och valsa upp radien eller (det billiga) alternativet hitta något som har en diameter av ca 1000 mm (pga att röret kommer fjädrar ut) ,fyll det med sand som någon innan påpekade (för att inte röret ska vecka sig) ,ta en längre rörbit än du behöver och böj det mot diameter (ta gärna hjälp av någon så ni "drar" i varsin ände) och kapa sedan bort ändarna som inte har fått en radie.
Ska du ha så klen diameter som ett vattenrör? 15mm typ? isf kan du ju stoppa i ett massivt 12mm rundjärn i ett kromrör så är det lätt att bocka utan veck och blir lite styrsel med..
Klicka här för att svara