Hejsan,
som glad amatör har jag murat igen ett dörrhål i en icke-bärande vägg av lättbetong. Jag använde s k lättklinker. Det var lite pillrigt att få in murbruk i de vertikala springorna mot dörrhålets kant, och jag hade god hjälp av en smal pinne för att "packa" bruket ner i springan. Ni som kan det här får gärna skratta, men jag fick dit bruket till sist i a f :D Skulle inte tro att proffsen gör på samma sätt...:blushing:

Däremot, att få in bruk i springan den horisontella springan högst upp, ovanför den översta stenen jag lade dit - det var inte lätt. Jag gav upp för stunden. Överväger att spruta lite fogskum i springan istället - rätt eller fel? Eller kommer det att gå lättare med putsbruket att täta springan? Jag menar, det känns ju viktigt att den nya väggmodulen står stadigt och väl infäst i den befintliga väggen.

Har hittat mycket skrivet om murning här på forumet, men inget om just den här lilla detaljen.

Använd en fogslev så får du in bruket.

5394.jpg

Aha, finns det såna...?! Tack!

Har gjort samma sak här hemma och använde expanderbetong så blir det lite starkare iafl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.