Hejsan!
Mathias heter jag och jag har en liten fråga. På skorstensmuren nere i källaren så sitter det en lucka som sotaren tar ut sot och den har nu ramlat bort för materialet runtom har släppt så jag undrar om någon vet hur jag ska få fast sådant och vilket/vilka material man ska använda?
Tacksam för svar.

Med Vänliga Hälsningar
Mathias

C
Eldfast bruk skulle jag gissa på rent spontant. Eller inte gissa på, för det är det, men förarbetet kan kanske vara mer eller mindre omfattande.

Ta bort lös puts runt hålet i skorstensmuren och på sotluckan. Blanda till murbruk C (finns färdiga säckar på bygghandeln där du bara tillsätter vatten), men var ganska sparsam med vattnet så att bruket blir klistrigt och formbart istället för rinnigt. Blöt ner där du ska reparera med en grov pensel, svamp eller liknande. Lägg på lagom med puts så att du till slut kan pressa in sotluckan med bra passform. Om det finns små hål i sotluckeramen kan man sätta in spikbitar där, annars sitter den nog ändå. Låt stå och "härda" ett par dar så är det nog bra sen. En spann och murslev är bra att ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.