1 221 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Är väggen bärande?
Har ett femtiotalsradhus med assymetriska takstolar och håller på att ta bort en vägg som löper i samma riktning som takstolarna. Har haft tre oberoende personer som tittat på väggen som sagt att den inte borde vara bärande, utan det är väggar som går i den andra riktningen och korsar takbjälkarna som är bärande.
Nu är halva väggen borta och jag blir lite osäker när jag ser att det inte ligger brädgolv under väggen. Har någon gång hört att är väggen inte bärande så brukar golvet gå in under. Finns det någon därute som kan klargöra detta med bärande väggar innan jag tar bort den lilla del som är kvar.
Nu är halva väggen borta och jag blir lite osäker när jag ser att det inte ligger brädgolv under väggen. Har någon gång hört att är väggen inte bärande så brukar golvet gå in under. Finns det någon därute som kan klargöra detta med bärande väggar innan jag tar bort den lilla del som är kvar.
Hade väggen varit bärande hade den med största sannolikhet stått tvärs takstolarna och mitt i huset. Att du inte har något golv under väggen är helt i sin ordning. Så byggde man förr, när man gjorde det riktigt, för att göra det svårare för ljudet att fortplanta sig till angränsande rum. Att bara ställa en vägg på golvet mellan två rum är förödande. Skall man sova i det ena rummet och någon drar en stol över golvet i rummet intill tror man dom är intill sängen. Det hörs ordentligt.
Tack för svar. Känner mig nu lugn med att fortsätta att riva väggen. När man äger ett gammalt hus lär man sig ständigt nya saker.
Klicka här för att svara