Byggmaterial & Byggteknik
bonnen: Oj jag missade lite info där såg jag :) självklart skall det vara pelare på blir 4pelare per balk så avstådet mellan pelarna blir 5meter.
mycke_nu: Var något program på TV nyligen, Grand Designs tror jag, där dom gjöt ett betongtak med säkert 35 graders lutning i Spanien. Värme underlättar förstås. Snabbetong kan ju vara ett alternativ, brinner på 30 minuter, fast dyrt är det.
Mats: Det som slår mig är transporterna. Flera varv drar ju pengar det med men kan man lasta annat samtidgt så kanske transporten ändå behövdes osv. Och ja som norrlänning så blir det lite avstånd ibland. En byggmarknad ska ha 1800 för att köra ut till mig men då är det oavsett om det är ett paket spik eller en full lastbil. Matrialpriserna de uppger i butiken, de är däremot att
barajag: [citat] Kan inte ge dig några direkta svar på dina frågor, är ganska komplext för även om man skriver en del, så går det att fylla på med meterspalter angående regler för energiförbrukning, fukt mm. ( eller länka till diverse sidor) Jag tänker lite i samma banor, men ju mer jag googlar om energihus, passivhus och andra innovativa byggnader desto snurrigare blir jag.:rolleyes: Men
estwing: verktyget heter: clinch on. detta skall användas vid montering av dessa hörnjärn... mvh estwing
greven13: Hejsan Vi ska i vår tegelvilla från -78 ta bort tre fönster i vardagsrummet (på husets långsida) och sätta in ett skjutparti. Det kommer att bli ca 3,6m brett. Mellan fönsterna står där idag en lite tunn regel om ca 2"x4" (bärande?). Ovanför fönsterna är det tegel på utsidan och någon tunn bräda på insidan. Jag har rivit gipsen på insidan för att se, men jag ser inte riktigt
barajag: Varsågod. Kom på en annan variant som jag har kört med också om du vill ha lite struktur, har tyvärr inga bilder kvar efter hårddiskkrasch. Men jag pluggade fast vanliga 70 dörrfoder i ytterkant och limmade fast en rundstav i mitten som jag fogade, blev lite liv i öppningen nackdelen var att jag fick foga tre, fyra gånger innan alla bubblor försvann.
lajsiiwan: De väggar som inte finns med på ritningen tillkom väl efter att huset byggdes och är då troligtvis inte bärande :)
MathiasS: Om du har dy och lera i botten finns det inte så många sätt som funkar bra på sikt. Här är ett sätt: [bild] ....vilket också svarar på frågan hur långt ner träpinnarna ska. Sök lite efter info om bryggor på forumet så hittar du lite tips.
ljjanson: Hej, nu börjar det bli dags! Finns det några bra guider på nätet? Det skulle vara kul att fixa det själv!
KungAnka: Tackar! Nu kan jag räkna. Verkar som att det ska klara sig med fetaste brädorna, det blir billigare, men det blir ju smäckrare med limträ. Får se vad det blir, här ska räknas.
BigGitt: DU får vänta tills en mer kunnig tittar på det. Jag tänker inte gissa.
Elvis69: Tveksamt om du hittar detta som lagervara någonstans. 3 m brukar vara max. Skivor längre än så är rätt besvärliga att hantera... ;-)
fredand44: Hej! Fast kanske just under den del jag ska ha lägre för att ge plats åt skjutdörren är det nog ingen dum ide. Resten går kanske snabbare att mura. Mura blir nog 3-4m och gjuta ca 90cm. Mvh Fredrik
barajag: Trä funkar utmärkt men problemet är ju vickrisken, om vatten skvalpar väldigt mycket. Men kan du exempelvis bygga 2,5 X2,5m blir det ju en annan sak. Man kör ju lastbilar över träbroar så nog håller trä om det är dimensionerat till det.
Jan-Å: [citat] Nej det är omöjligt, dom branschreglerna ändras kontinuerligt :rolleyes:
Skier12345: Putsa fast rören med putsbruket du ska putsa med efteråt.
Wand: Ett tips är att åka å köpa den billigaste sticksågen du hittar på tex jula samt sågblad, kapa dem till den längd du behöver ex 13mm som en gipsskiva är så kan du köra på väggar utan att såga i reglar, bra om man måste såga ur en bit i väggen, biten blir rak å fin och kan sättas tillbaka sen eller användas som mall, eller om man behöver göra som magnu såga ut en bit men är
Mohha: Japp, det skulle bli ett eller två trappsteg ner till altangolvet om man bultade fast det i grunden...
barajag: [citat] Oki. Men skulle du ha gips i taket? I sådana fall spelar det ju ingen roll, men även om du bär in det så har du något att stå på när du gör taket.:)
barajag: [citat] Ja självklart måste man vara 100 på hur det ser ut under, men har man själv tilläggsisolerat och inte haft problem, så känns det ju ganska tryggt att gipsa på.
Leica: Om man då sätter ett lager med en såkallad Västkustskiva mot plankväggen och sedan ett lager med vanlig isolering, eller ska jag sätta vindpapp på plankväggen och sen isolera direkt mot den?
fiaelia: Hej! Vi vill anlägga en uteplats med marktegel, men detta är ett helt nytt område för mig och jag behöver lite kött på benen. Det finns många kulörer på tegel och puts runt trädgården och därför skulle det vara fint med ett marktegel med skiftande kulörer (rött) för att binda samman och plocka upp. Då hamnar man naturligtvis på de lite mer exklusiva tegeltillverkarnas hemsidor
Returia: Jag vet en som har mängder med dörrar. Om ni är intresserade så PM:a mått mm så kollar jag upp om det finns just era önskemål. Transportkostnader från Skåne får ni själva stå för.
guppyhane: Tack Alexandesrsson, theofils var just den typ av affär jag söker med stort sortimen "hardware" om nån vet liknande affärer inom de andra områdena du nämnde så posta gärna en länk.
westen: håller på och bygger hus och garaget är kopplat till huset och gissar därmed på att det ska vara dubbelgipps men finns det någonstanns i BBR regler att man måste ha branddörr in till huset? :S