C
barajag skrev:
Ps: dubbelgips med stenull håller mot brand i 60 min.
En spånskiva i hur många sekunder?
En innervägg bestående av 70mm reglar på cc600, med en 12mm "träskiva" (gissar att man menar gips eller spån) klarar klass EI30. Nu är detta ytterväggar och inte en innervägg, men det är ändå inte särskilt svårt att uppnå tex EI30, vilket är det krav jag har på mig på mitt garage 2,5 meter från huset.

http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd

Yrrol skrev:
folk är helt tokiga i detta med dubbelgips.. och gärna dubbla dubbelgips.. och allt vad det nu föreslås. när jag går in i garaget så vill jag ha golvytan till att ställa saker på, inte tjocka väggar.

hörde en berätta att tätheten är såpass bra i gips så dessa upplevs som kalla ifall man tar på väggarna... med andra ord får man mata på mer värme för försöka kompensera bort det.. samma med ljusisolerandet tyckte han..
-masonit eller något annat har mer luft i sig och upplevs då inte lika kalla..

Nu hävdar jag inte att han hade rätt. jag ska ta och fråga några tillverkare till OSB Masonit medflera och höra ifall de kan säga varför man ska avstå gips...

Tror gips är en innegrej justnu och att bara har kunskaper om gipsen och inte de andra materialen som förmodligen står emot eld och annat rätt skapligt ändå..

förövrigt så har jag inte sagt att jag ska ha nakna spånskivor heller..
-så de så.. :)
Huvudet på spiken gällande att de flesta har ingen kunskap om andra material gällande brand än gips. Troligtvis för att gips är väldigt billigt och ett dött material.

Men fortfarande konservativa jag. Plyfa och gips håller i alla väder.:D
Sedan när du bygger nästa garage får du göra det 12mm större, då kommer du inte att uppleva att det stjäl yta. (Skämt åsido):)

Yrrol skrev:
så, är gips så drastiskt mer skyddande mot att ta eld alltså?
Ja :)
Och hur mycket golvyta tappar du på dubbla skivor, måste vara typ obefintligt.

Och ska du ta på väggarna i garaget, eller vill du ha det brandsäkert och ha möjlighet att skruva upp saker på väggarna utan att behöva plugga eller använda expandrar så är OSB alt. spån bra bakom gipset.

Redigerat:
banka dit plyfa+gips....

mvh
estwing

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.