Jag har precis flyttat in i en nybyggd skanskabyggd lägenhet (2008)
Lägenheten har väggar som enligt pärmen består av antingen betong, enkelgips eller dubbelgips.

jag ska skruva upp ett skåp på en vägg som vetter mot ett trapphus och den lät dovare när jag knackade på den än en av innerväggarna, alltså dubbelgips tänkte jag.

Men när jag borrar så kommer det gips först o sen träflis verkar det som. Vad är detta för kombo? är det vanligt? ska jag fortfarande köra 26mm molly?

Sen stötte jag iofs tråkigt nog på en metallregel så jag antar att ja får springa ner till bauhaus o skaffa en regeldetektor?

vore tacksam för hjälp!

Kanske sitter det spån eller OSB bakom? Ganska vanligt att man sätter någon form av träskiva bakom för att det ska vara lättare att fästa saker på väggen. Det funkar såklart med molly även om det är gips+osb, men det är ju inte nödvändigt.

Hej

Köp ingen regeldetektor... Eftersom det uppenbarligen sitter någon typ av träbaserad skiva bakom gipsen kan du ju skruva med vanlig skruv. Skulle du stöta på en regel så drar det ju dessto bättre...

Nu vet du ju dessutom var regeln sitter. De andra sitter ju på c/c 600 eller 450...

mvh Wasa

jo nån spån eller OSB verkar det vara. Men håller det o skruva i då? ett skåp som olastat kommer väga 20 kg med 4 skruv?

robinbr skrev:
jo nån spån eller OSB verkar det vara. Men håller det o skruva i då? ett skåp som olastat kommer väga 20 kg med 4 skruv?
Tjena.

Kan säga alla nybyggda lägenheter jag gjort är det antingen betong mot trapphus eller som i ditt fall då är det antingen dubbelgips eller gips/plyfa beroende på beställare men oavsett så är det stålreglar bakom.

Så om du träffar en stålregel med 2 skruvar så sitter den definitivt uppe på den sidan, missar du stålet på andra sidan så sätt två molly, såvida de expanderar rätt får du slita sönder gipset för att få ut dem.:).

barajag skrev:
Tjena.

Kan säga alla nybyggda lägenheter jag gjort är det antingen betong mot trapphus eller som i ditt fall då är det antingen dubbelgips eller gips/plyfa beroende på beställare men oavsett så är det stålreglar bakom.

Så om du träffar en stålregel med 2 skruvar så sitter den definitivt uppe på den sidan, missar du stålet på andra sidan så sätt två molly, såvida de expanderar rätt får du slita sönder gipset för att få ut dem.:).
Tja!
tack för svaret!
Jag försökte få i en molly men den bottnade för tidigt så de verkar som det är betong mot trapphuset och sen reglat med metallreglar med gips och nån träskiva.
Så jag antar att jag får dra med vanliga franska träskruv rätt i väggen nu bara? har inte många alternativ kvar känns de som

Hej

Är rädd att franska träskruv inte drar så bra i en 12mm OSB-skiva. Jag skulle nog köra med flera vanliga träskruv istället å försöka pricka reglarna.

Mvh Wasa

robinbr skrev:
Tja!
tack för svaret!
Jag försökte få i en molly men den bottnade för tidigt så de verkar som det är betong mot trapphuset och sen reglat med metallreglar med gips och nån träskiva.
Så jag antar att jag får dra med vanliga franska träskruv rätt i väggen nu bara? har inte många alternativ kvar känns de som
Som ovanstående sa, franska drar inte. Men har du betong bakom så är det utsadlat minst 45mm, smalare reglar finns inte. Så molly som är kortare än 45 +12 (Gips)+ 12 (plyfa) = 69mm ska inte bottna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.