En entreprenör satte upp Velux tak fönster. Ett halvår senare lejde jag ut jobbet att få ett nytt tak till en annan entreprenör.
Detta jobb gick via en plåtslagare, som i sin tur anlitade en snickare för allt utom plåtjobbet.
för att anpassa de redan befintliga fönsterna till nya taket (benders betongpanna) höjdes takfönester en aning, nya kragar och vissa detaljer köptes in av snickaren för att detta skulle bli bra.
Fönster monterades sommaren 2008 och taket lades om hösten samma år.
idag regnade det här i skåne. Snö och kyla har hållt sig borta sen en vecka.
till min fasa upptäckte jag en liten rännil med vatten som rann från mitt snedtak längst väggen.
takfönstrets underkant slutar ca en meter högre upp...så gissningsvis är det därifrån det läcker. i nock ovanför är det även plåtat för kupan på andra sidan.
Byggplasten kan ju visserligen transportera vatten lång väg.
rännilen slutade när det slutade regna...men gissningsvis har ju isolering bundit upp vatten och tagit skadanågonstans
Men hur skall/bör jag gå till väga?
Givetvis tar jag kontakt med plåtslagaren och kräver att dom/snickare felsöker och åtgärdar.
Vad har man vanligtvis för garantier på ett sånt här jobb? (har städat bort offerten)
Tror ni att dom står även för att riva ner, ersätta innertak, isolering etc?
Skall jag själv börja riva ner innertak etc, eller bör jag lämna det till dem? Det kanske underlättar felsökning etc.
skall det anmälas till försäkringsbolag, trots att dom tydligen inte tar denna typen av skador.
om det blir knorr om pengar...går detta under rot avdraget?