janwide
Ska fixa med fasad och tak i sommar. Funderar på att snickra ihop en byggställning i trä.

Dels för att slippa stressen för att en hyrd ställning står och kostar pengar. Med en egen ställning kan den stå så länge man vill (eller tills grannarnas estetiska råd ringer på dörren).

Och dels för att det är kul att bygga själv :)

Någon som gjort detta och har några tips?

Tja,
Räkna inte med att någon hantverkare kliver på din byggnadsställning, de får ofta inte göra det.
De får ofta inte ens kliva upp på en stol hemma hos privatpersoner, utan måste släpa med sig godkända tunga stabila pallar.

Annars, se till att det är stabilt och inte svajar, överdimensionera ordenligt.

Ett annat alternativ är att handla något på blocket och sedan kränga det vidare när sommaren är över.

Kan du få tag i granslanor så har du löst stolparna.
Som plank att gå på funkar ex 145x45 och grövre, med stöd på var 3:e meter ungefär. Skruva fast en bräda under dem så blir de inte så gungiga att gå på, typ oljetramp.
Ett tips är att skruva allt, köp ordentliga skruv i dimenstionerna 100x6, 120x6 etc så blir det betydligt roligare att montera och demontera.
Det är också bra om man inte gör plattformarna för smala, 1m är ganska ok. Glöm inte att sätta dit räcken och stötta ställningen ordentligt. Fäst den så mycket i huset som det går.

Alla byggställningars bryggor ska byggas med "klassade" ställningsplank c24.( alltid rödmålade på kortänden )

Och säkrade EU-pall på högkant är stabila om dom ställs på varanan meter, med tvärslå som fixerar 3 och 3.
Detta är för enplanshus med arbetshöjd på ca 3 meter, ska du jobba högre bör bara godkända ställningsalternativ användas

Vanliga 145x45 är direkt farliga att gå på !, och du har bara ett liv så chansa inte, man har sett för många 2" x 4" ställningar med folk som har livet som insats.

Du bor en bit bort, annars hade jag haft 200m beg klassade c24 plank att sälja, ihop med ca 70-80 EU-pallar.( hade själv til fasadjobb, vart mycket stabilt trotts 400kg på ställningen)

MvH Jawen

Ska man vara petig så är det tom C30 klassning på ställningsplank säger ställningsfirmorna men det kke gäller annorlunda krav beroende på ställning och ställning?
Viktigaste är iaf att använda sunt förnuft tycker jag, i en perfekt värld används inga hemmabyggda ställningar och alla säkerhetskrav efterlevs till 100% men nu lever vi i verkligheten och då är det som TS säger även en kostnadsfråga man får väga in.
Men var inte dumsnål iaf är mitt enda konkreta råd.

jawen skrev:
Alla byggställningars bryggor ska byggas med "klassade" ställningsplank c24.( alltid rödmålade på kortänden )

Och säkrade EU-pall på högkant är stabila om dom ställs på varanan meter, med tvärslå som fixerar 3 och 3.
Detta är för enplanshus med arbetshöjd på ca 3 meter, ska du jobba högre bör bara godkända ställningsalternativ användas

Vanliga 145x45 är direkt farliga att gå på !, och du har bara ett liv så chansa inte, man har sett för många 2" x 4" ställningar med folk som har livet som insats.

Du bor en bit bort, annars hade jag haft 200m beg klassade c24 plank att sälja, ihop med ca 70-80 EU-pallar.( hade själv til fasadjobb, vart mycket stabilt trotts 400kg på ställningen)

MvH Jawen

Jag byggde en ställning i sommar till husmålningen - och kan direkt bekräfta att vanliga reglar är jättedåliga då virkes kvaliten är ofta sorgligt dålig - jag körde 190x45 och 120x45, flera gick sönder när jag körde hopp testet på dom och 2 st sprack i ställningen. Så om du inte använder fallskydd (som inte sitter i ställningen ;) ) strunta i detta alternativ. Spik fungerade bättre än skruv då spikar böjer sig och skruvar bara spricker utan förvarning.

Har en egentillverkad ställning till mitt hus,helt i trä.

Stolparna är 120 X 45 med en tvärslå ,ser ut som ett stort H

Plankorna som jag går på är 220 X 45 ,4st i bredd.

För stagning kör jag 28 x 70 i kryss

Glöm ej att fästa fast ställningen i huset.Andvänder vagnsbult till stolparna och lång skruv till plankorna.

Har ett 7 m högt hus ,ställningen har 2 våningar ,har fungerat perfekt:wow:

TS, vi kanske skulle gå ihop och dela på ett köp. Kommer behöva en ställning senare i år troligtvis. :)

Jag har kikat på ställningar och det finns ju att köpa för i runda slängar 6000 kr. Borde gå att kunna sälja vidare sen med något avdrag.

janwide
cederbusch skrev:
TS, vi kanske skulle gå ihop och dela på ett köp. Kommer behöva en ställning senare i år troligtvis. :)

Jag har kikat på ställningar och det finns ju att köpa för i runda slängar 6000 kr. Borde gå att kunna sälja vidare sen med något avdrag.
Tanken är inte fel. Jag har dock tänkt mig en ställning som är c:a 11m lång med en plattform på 3 m höjd. Vill slippa att flytta runt åbäket. Tror inte man kan hitta en sådan för 6000 kr. Eller ???

Hyra för en sådan går på mellan 5000 - 15000 för 4 veckor.

Redigerat:
jawen skrev:

MvH Jawen
Köper man en begagnad haki ex så har man ingen aning om vad för plank som medföljer, ibland är de rödmålade över allt :)

Håller helt med att man får vara noga med planken, bra notering.

Doldskada skrev:
Spik fungerade bättre än skruv då spikar böjer sig och skruvar bara spricker utan förvarning.
Har man kört med DynaPlus skruv skall det mycket till innan man går över till spik igen för konstruktioner. Ser ingen fördel med spik alls i detta fall.

Redigerat:
  • Gilla
trapper
  • Laddar…
Dublett

Redigerat:
Sveriges skogsindustrier har en byggbeskrivning för arbetsställning i trä på sin hemsida
http://www.byggbeskrivningar.se/
om du letar under länken "utvändigt", "bockar".

• Gilla
Freddy Åkesson
  • Laddar…
janwide
pbengtsson skrev:
Har man kört med DynaPlus skruv skall det mycket till innan man går över till spik igen för konstruktioner. Ser ingen fördel med spik alls i detta fall.
Har också läst att spik "förvarnar" innan de brister medan skruv bara säger "ploink" och så hänger man i luften på en sekund.

Det känns dock som att skruv är oändligt mycket bekvämare att jobba med och om man kör med 6 x100 Dynaplus och 3 - 4 skruv vid varje infästning så borde risken att skruvarna brister eller släpper vara försumbar.

Man måste ju också använda sunt förnuft och inte stå tre man på samma planka eller lasta upp en massa tunga prylar på ställningen.

Eller har jag fel???

Ska man ha fel någon gång så vill man ju inte få det bekräftat när man hör ett "ploink" tre meter upp ;)

Fäster man dessutom en längsgående 2 tum 2 på ca 60 cm med tre skruv under varje tvärstag som det ska ligga ställningsplank så blir det väldigt hållbart.

/Barajag

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.