Y
På sina platser satt det rejält grova spånskivor och vi slet med förfullt för att vålda bort.

Frågan är nu, vad är bäst i ett garage; nya spånskivor eller enkel eller dubbelgips?

Jag ogillar gips, så om ni svarar just gips så förklara gärna varför, mer än det lägre priset. :)

-------

Kanske bäst att nämna att de ska oljemålas, och vissa delar ska vävas.
Garaget är ett kallgarage, inte för att det blir kanonkallt där såsett för det är isolerat. I framtiden är planen att det ska bli underhållsvärme där dessutom.
 
Gips :). på grund av brandkrav.
 
Gips för brandens skull. 1 lager för att jag är snål. 2 om du vill ha bättre brandkrav. Vill du kunna skruva så sätter du antingen spån eller osb bakom. Men ivf som helst hade jag haft gips utanför.
 
Mikael_L
Har man vidbyggt garage, krävs det en viss klassning på brandskyddet. Kolla det med kommunen. Men du ska ha minst en gipsskiva.
 
Y
garaget är gavel mot gavel med huset, fast det var bara pannrummet som hade massa gips, andra rummet hade typ dubbeltjock spån, och övriga väggar normaltjocka spån...

OSB-3 11X1197X2440MM 64ST/PKT (1200KG) 119kr


SPÅNSKIVA BYGG 12X1200X2500MM 54ST/PKT=1360KG 99kr


GIPSSKIVA DN 13X1200X2400MM 42ST/PKT = 1113KG (2,88M2/ST 79kr


hujja vad dyrt.. har lust att beklaga mig att de har så höga krav på ett förvaringstutrymme och inte inne i huset... fast säkerhetsåtgärder kan jag ju inte med att trotsa heller såsett, ingen vill ju att saker å ting tar eld...
*kommer bli ruinerad*
 
C
Eeh, fast gipset var ju billigast? Brandklass uppnås även beroende på vilken isolering man har. Ska man bara ha EI-30 är det inte höga krav alls faktiskt.
 
Y
är man skyldig att uppgradera så väldans då, den är ju godkänd som den är?
 
C
Är det ett befintligt garage är det ju redan godkänt, så det finns ju inga direkta KRAV på att göra det bättre än det var innan. Kan ändå rekommendera OSB+gips, du får en oerhört bra vägg då, särskilt för att skruva upp saker i.
 
ha nått att skuva i, kör som dom flesta säger Spån/mdf/Osb sen en gips på de, min far gjorde ett garage med bara gips på väggarna, och de va nog bara av ren snålhet, du kommer bara bli förbannad på att de inte finns något att skruva i.
 
Y
suck, nu såg jag att takläggaren hade fuskat med avlägsna rötna brädor så känns meningslöst att göra iordning där innan jag övertalat dem att göra om och göra rätt :(
 
kosta på OSB + gips, du blir olycklig annars...
Jag har precis rivit bort min enkelgips i garaget, och hämtar OSB samt gips i morgon, så då är min påsk räddad.
Passar även på att dra om all el, och för att lyxa till det lite extra, så blir även högtalarkablarna infälda i rör.
Mitt eget lilla relaxrum!!!
 
Y
så, är gips så drastiskt mer skyddande mot att ta eld alltså?

krävs väl endel eldande innan en tjock spånskiva brinner?

På sin höjd kan jag isf tänka mig 10mm spån och 6mm gips, men skulle det göra någon nytta?
 
Yrrol skrev:
På sin höjd kan jag isf tänka mig 10mm spån och 6mm gips, men skulle det göra någon nytta?
Det var ju faktiskt lite kul.:D

Varför så anti mot 12mm osb och 12,5 mm gips.
Låter som du är lite anarkistisk bara.:D

Ps: dubbelgips med stenull håller mot brand i 60 min.
En spånskiva i hur många sekunder?
 
Y
folk är helt tokiga i detta med dubbelgips.. och gärna dubbla dubbelgips.. och allt vad det nu föreslås. när jag går in i garaget så vill jag ha golvytan till att ställa saker på, inte tjocka väggar.

hörde en berätta att tätheten är såpass bra i gips så dessa upplevs som kalla ifall man tar på väggarna... med andra ord får man mata på mer värme för försöka kompensera bort det.. samma med ljusisolerandet tyckte han..
-masonit eller något annat har mer luft i sig och upplevs då inte lika kalla..

Nu hävdar jag inte att han hade rätt. jag ska ta och fråga några tillverkare till OSB Masonit medflera och höra ifall de kan säga varför man ska avstå gips...

Tror gips är en innegrej justnu och att bara har kunskaper om gipsen och inte de andra materialen som förmodligen står emot eld och annat rätt skapligt ändå..

förövrigt så har jag inte sagt att jag ska ha nakna spånskivor heller..
-så de så.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.