H_L
H_L: Skall inte vara några problem med att göra så. När jag tilläggsisolerade kåken reglade jag horisontellt, satte vindduk och sen liggande spikläkt på det.
2 svar · 1,9k läst
MaZtoR
MaZtoR: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465 leta där och se om du hittar något.
1 svar · 10,8k läst
·
A
anaitis: Sätt ett mothåll på utgångssidan. En träbit som hålls på plats av ngn lämplig konstruktion. Då trasar du inte sönder utgångshålet.
7 svar · 11,0k läst
Berliner
Berliner: Hej, om du vill putsa uteväggarna kontaktar en säljare av STO. Dem har en speciell tätningslist som klistras fast på fönster. Det finns många tillverkare som har MS 20. Jag menade Ljungbergs.dk MS 20 har fördelen att den är mycket UV stabil. Jag har själv byggd in fönster med Strongtiesystem med dem hållare i botten. Dem är lätt att montera och dessutom förstöra du inte för mycket
3 svar · 4,0k läst
·
H
hakaner: Kläm den under den innersta 45mm-regeln (installationszonen) Du kan kanske behöva en tätningslist eller lim för att få det riktigt tätt?
1 svar · 1,2k läst
C
calle336: Var å handlade tryckt byggtimmer i veckan. Jämförde priser och såg att Cheapy i stan va hälvten så dyr på dessa mot va Beijer var. Samtliga var impregnerade enligt NTR/A (heter de väl) Hur kommer de sig att de kan koste 194 kr för 3m på ett ställe å de dubbla på Beijer?? Säger inte klassen nått? Hur djupt de är impregnerade eller? Nån som har koll på detta?? Sågade i en av
0 svar · 1,9k läst
R
Rocks: Hej ! Vad är vettigast mellan dörrkarm och väggspira ? Byggskum eller ull ??
0 svar · 1,3k läst
E
Eljohan: http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx Här kan man kolla balkar i olika konstruktioner
1 svar · 1,0k läst
K
Krawk: Du måste fortfarande ha något som håller ihop hela paketet. (Om det är en vanlig takstolskonstruktion) Gissar att det idag ligger bjälkar i taket vid varje takstol? Dvs det som är svart på bilden här: http://www.takstolsfabriken.com/takstolsvensk.shtml
4 svar · 1,9k läst
·
T
Tornhuset: Hejsan! Skulle byta min källardörr idag, men bakom den gamla karmen "trillade väggen i sönder". (Den består av så kallad skrotsten (tegelskärv o.d.); huset är hundra år gammalt). För att kunna plugga till karmskruvar tänkte jag putsa de partier där väggen släppt. Det är ca. 1 dm brett (som karmen) och på sin höjd tre-fyra cm tjockt som jag behöver lägga på. Med tanke på att
0 svar · 1,2k läst
D
dagodo: Jag gör ett utbygge. Jag har idag gjutit en betongsula och sen byggt upp en grundmur med lecablock.Jag bygger en krypgrund Nu tänkte jag putsa ytan (slamma) så jag förhindrar vatten att ta sig igenom lecablocken. Sedan var min tanke att lägga cellplast utvändigt runt hela muren. Under betongsulan ligger det också cellplast. hur bör jag göra? Ska jag sätta fast t.ex minerit sockelskivor
0 svar · 893 läst
M
Maevr: Har ett 1 1/2 planshus med balkong på hela gavelns längd, grunden är gjuten platta. Balkongen bärs upp mha två stolpar samt yttervägg och längden är ca 8000mm. Jag vill nu ta bort balkongen genom att flytta ut ytterväggen på övervåningen så den hamnar utanför den bärande väggen på nedervåningen och helst slippa stolparna, dvs en limträbalk eller I-balk med längden på 8000mm.
0 svar · 1,8k läst
B
Boan: får kolla det, vi har 2 bärande väggar relativt symetriskt under. allt är ju frågan om krafter och nerlast, får väl ta och friska upp FEM-kunskaperna lite antar jag... tanken är två tak-kupor också.. så det blir mer rymd, men det kommer inte bli mer än max 2 m takhöjd i mitten, helt riktigt. men det borde ändå bli betydligt billigare än att lyfta taket...
2 svar · 5,0k läst
D
dreamie: Hej. Hade hjälp av några hantverkare som fixade till golvet i mitt garage och lade in golvklinkers. I stort är jag mycket nöjd med deras arbete men tyvärr gjorde de en riktig miss. Plattan som fanns från början hade en avfasning där själva garageporten skulle vara. Killarna fyllde upp denna avfasning av någon okänd anledning vilket gjorde att flytspackel kom upp över fasaden. Se bild.
0 svar · 2,6k läst
J
byggare henke: finns speciall plugg för gips montering. limma och plugga gipsen. då du får tight mellan gips och vägg. och du får en säkrare uppfästning sedan.
6 svar · 1,5k läst
Stefan N
Stefan N: Japp, precis vad vi sökte.
4 svar · 980 läst
G
byggare henke: förlåt. du måste grunda med något tycker jag
5 svar · 1,3k läst
B
Beppo: Kanon på när det är kallt och regnigt ute. Bara ta en sväng genom källaren och ut i bilen som håller +12 när man kör ut i -20. Nackdelen är att man blir för lat för att skotta innan man kör ut så man kör åt två hårda strängar. Men det är jäkligt behagligt att komma hem när det spöregnar och bara trycka på fjärren och backa in.
10 svar · 7,0k läst
C
CarlMagnus: Hej! Har fått ett problem i min loge. Betongfundamenten har börjat ge med sig så sakta och nu skulle jag behöva lite input på hur man ska fixa det :wow: Någon som har någon idé på hur man kan lyfta upp detta på ett smart sätt? Tack! /Carl
0 svar · 1,3k läst
·
C
ceciliaochjag: tack för råd! =)
2 svar · 2,6k läst
S
Sliparn: Nu har jag konsulterat en annan byggmästare, enligt honom var detta ingen en bra lösning, att slå på en planka på ena sidan av takstolen för att kompensera den avsågade nedre ramen på takstolen, innebär snedbelastning på hela konstruktionen, men slår man en på andra sidan så får man en rak belastning igen. då får man även en dubbling av styrkan vid urtaget för balken. dessutom
11 svar · 3,9k läst
B
barajag: Finns hos de flesta bygghandlarna. XL bygg exempelvis.
2 svar · 2,0k läst
P
pbengtsson: Ingen aning vad priset på materialet, men jag hade inte lagt den själv. Det är viktigt att det blir tätt och varmluftsvetsa skarvarna kräver lite rutin. Har sett att andra har köpt hela dukar (från Trelleborg?) som man lägger ut utan svetsning.
4 svar · 7,4k läst
A
anaitis: Kallas ramverkstakstol. KOlla här
1 svar · 4,7k läst
·
G
Grop: Ska till och renovera toalett på bostadsplanet. Huset är ett källarhus med betongbjälklag mellan våningsplanen. På betongen ligger reglade golv i alla rum, utom toalett/badrum, där golvet är gjutet i betong. Hur brukade man göra på 70-talet (1973), är det betong hela tjockleken ned till betongbjälklaget, eller ligger det som en kaka uppe på något annat? Jag behöver flytta avlopp,
0 svar · 2,3k läst
P
pbengtsson: Såga av ett lämpligt plaströr, slitsa upp det, eller skär bort lämplig bit för perfekt rundhet och passa ihop det med resten av formen.
3 svar · 3,6k läst
S
sjalvdrag: jo jag har funderat på sådana där rackare..måste inhandlas och prova ! har ett gäng hemma men dom är onödigt långa och grova. tack för svar !
2 svar · 2,0k läst
I
injonil: Deras kampanjblad är bara reklam för några av deras varor, det är inte lägre priser än vanligt...
11 svar · 7,1k läst
S
sjalvdrag: kanske gypsum tror den är klassad...kolla upp det.
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.