8 050 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
köpa in massa gips på en gång, eller inte?
Sida 1 av 2
Sitter och beräknar vad jag, mattematiskt, behöver i gips-mängder vilket då blev 92skivor.. Vilket täcker alla innertak och de innerväggar som ska kläs, samt hela garagets innertak...
Jag är lite stressad för att kontra ett kampanjpris; 75kr skivan (1200x2500)... Fast det priset kanske inte är så värst fynd ändå?
Hur vågar jag förvara skivorna, de bör väl tåla ligga lite värmeväxlande? suger gips åt sig dofter för jag kunde lagt dem i magasinet men katter har pinkat överallt så gruset luktar ju inte kalas...
Borde ju kännas mer motiverande att slutföra hela huset om materialet fanns betalt och redo än att åka och köpa lite då och då... eller?
Jag är lite stressad för att kontra ett kampanjpris; 75kr skivan (1200x2500)... Fast det priset kanske inte är så värst fynd ändå?
Hur vågar jag förvara skivorna, de bör väl tåla ligga lite värmeväxlande? suger gips åt sig dofter för jag kunde lagt dem i magasinet men katter har pinkat överallt så gruset luktar ju inte kalas...
Borde ju kännas mer motiverande att slutföra hela huset om materialet fanns betalt och redo än att åka och köpa lite då och då... eller?
Byggmax tar 82.50/st, Beijer 120kr/st.
Min erfarenhet av gipsskivor är att de lätt blir "buckliga" om man sparar dem.
Men jag har ingen koll på hur länge jag sparat dem.
Till mina projekt numera, köper jag in, använder och kastar det som blir över.
Du bör/måste förvara dina skivor så att de inte böjer sig och blir buckliga.
Jag hade nog köpt in för en månads förbrukning i taget. Då tror jag att skivorna inte hinner bli så buckliga, även om man förvarar dem lite fel.
Min erfarenhet av gipsskivor är att de lätt blir "buckliga" om man sparar dem.
Jag hade nog köpt in för en månads förbrukning i taget. Då tror jag att skivorna inte hinner bli så buckliga, även om man förvarar dem lite fel.
Man vill gärna göra sådana "klipp".
om du köper dom till ordinarie 120kr/st = 11040kr
Om du köper dom till xpris 75kr/st = 6900kr
Fördelarna är ju att du har gips hemma, du köper det billigare.
Nackdelen är att dom är ivägen och riskerar att gå sönder.
Mellanskildnaden gör ju dock att du kan köpa 33 skivor till till ordinariepris innan du gått jämnt upp. Så du kan ju pajja 33 skivor under tiden och ändå gå jänt upp. Jag tror inte du hinner göra sönder så många men...
I det stora hela så är det ju småpengar samtidigt som många bäckar små...
om du köper dom till ordinarie 120kr/st = 11040kr
Om du köper dom till xpris 75kr/st = 6900kr
Fördelarna är ju att du har gips hemma, du köper det billigare.
Nackdelen är att dom är ivägen och riskerar att gå sönder.
Mellanskildnaden gör ju dock att du kan köpa 33 skivor till till ordinariepris innan du gått jämnt upp. Så du kan ju pajja 33 skivor under tiden och ändå gå jänt upp. Jag tror inte du hinner göra sönder så många men...
I det stora hela så är det ju småpengar samtidigt som många bäckar små...
Klarar huset av tyngden kan du ju bära in allt och ha två/tre högar som du plockar i från när du gipsar. De ligger sällan i vägen så vida du inte kommer på andra idéer helt plötsligt. En bunt väger ca 1000kg.Yrrol skrev:Sitter och beräknar vad jag, mattematiskt, behöver i gips-mängder vilket då blev 92skivor.. Vilket täcker alla innertak och de innerväggar som ska kläs, samt hela garagets innertak...
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Buckliga?! Har aldrig hört nåt om dom blir buckliga.magnu skrev:Min erfarenhet av gipsskivor är att de lätt blir "buckliga" om man sparar dem.
Plant och torrt, då kan du förvara dom flera år.
Jag skulle köpt allt på kampanjpris nu, du sparar ju några tusenlappar!
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Kan vara pallen som gör det ser ut så, det är absolut ingen fara.
Den rätar ut sig när du skruvar upp den. Det bästa är ju när du sätter en osb eller spånskiva bakom, då får du en kanonbra vägg.
Ett tips , hyr en skruvdragare för gips med bandmagasin, eller köp en om du ska dra gips fler gånger.
Jag lovar att du blir less på dra 92 plattor med vanlig bits o lösa skruv....
Den rätar ut sig när du skruvar upp den. Det bästa är ju när du sätter en osb eller spånskiva bakom, då får du en kanonbra vägg.
Ett tips , hyr en skruvdragare för gips med bandmagasin, eller köp en om du ska dra gips fler gånger.
Jag lovar att du blir less på dra 92 plattor med vanlig bits o lösa skruv....
Som imported_jo skriver, de rätar ut sig. Köp ett stort parti så slipper du åka fler gånger till byggshoppen...
Lite OT...
Spana efter en begagnad gipsautomat på blocket/tradera. Jag köpte en begagnad Makita 6842 för 1000kr på Tradera och tro mig det har vart en fröjd att slänga upp gips på snedtaket med den. Bl.a biltemas bandskruv passar till denna.
T.ex
http://www.tradera.com/Makita-6833-Gipsskruvdragare-auktion_302432_110764537
Lite OT...
Spana efter en begagnad gipsautomat på blocket/tradera. Jag köpte en begagnad Makita 6842 för 1000kr på Tradera och tro mig det har vart en fröjd att slänga upp gips på snedtaket med den. Bl.a biltemas bandskruv passar till denna.
T.ex
http://www.tradera.com/Makita-6833-Gipsskruvdragare-auktion_302432_110764537
Redigerat:
Jag var och hörde med butiken, de hade ett dolt lager där "kunderna"(haha) inte rivit sönder gipsen så man fick fina skivor, skulle någon vara defekt så drog dom av det. och de högarna som vi kunder kunde se var inte så skeva, det var andra träskivor som svikta.
har städat ur garaget så ställer dom nog där samt lånar en fin gipsautomat ifrån jobbet samt en modell större gipslyft från en bekant.... så det ska nog bli bra hoppas jag, hehe
har städat ur garaget så ställer dom nog där samt lånar en fin gipsautomat ifrån jobbet samt en modell större gipslyft från en bekant.... så det ska nog bli bra hoppas jag, hehe
Jag tycker att vi har haft så himla mycket bra att ha grejer i våra hus, förråd och garage att jag slutat handla på mej onödigt, det mesta var bara i vägen och kom aldrig till användning och en hel del gick sönder.
Jag håller med "magnu" köp det Du behöver och låt bygghandlarna stå för lagerhållningen, det kommer nya kampanjer på gips och på allt annat också.
Jag håller med "magnu" köp det Du behöver och låt bygghandlarna stå för lagerhållningen, det kommer nya kampanjer på gips och på allt annat också.