Hej!

Jag ska "ytskiktrenovera" golvet i tvättstugedelen i vårat kök. Klinker är det tänkt.

Idag ligger en chaskig men hel plastmatta uppvikt på väggarna runt tvättmaskin/golvbrunn. Jag vill helst behålla plastmattan som fuktspärr (och slippa undan lite jobb). Helst av allt vill jag höja golvet ca 15mm från nuvarande nivå för att hamna rätt i anslutning mot anslutande golv. Men det finns en golvbrunn nersänkt i golvet som ställer till det lite. Till saken hör också att det ibland svämmar över.

golvbrunn.jpg

Alternativ 1? - Klinker direkt på plastmattan
Vad jag förstått så fungerar det men jag kommer inte upp 15 mm. Stämmer det?
Vet någon hur jag kan lösa det vid golvbrunnen?

Alternativ 2? - Renoveringsgips 6mm och sedan klinker
Jag kommer upp ca 15 mm! Bra men...
Eftersom det finns risk för översvämning är det väl inte så lyckat med gipset. Kan man lösa detta på något bra sätt? Gips + fuktspärr + klinkel???
Hur löser man detta vid golvbrunnen???

Tacksam för synpunkter och idéer.

/Jeppe

Jag tror att det räknas numera som våtutrymme. Branschregler ...

Skulle inte förvåna mig om du bör byta brunnen och riva plasten.

Annars förhöjningsring + flyttspackel + resten...

Men inte renoveringsgips på 6mm. Den är till väggar.

Uj uj...

Har inte läst branchreglerna än men tittade lite i andra trådar. Där nämner dom att det ska var 5 (el 10cm) tätskikt upp på väggarna. Men hur långt från golvbrunnen behövs det fuktspärras?

Som jag har det så är tvättmaskin/golvbrunn och kök i samma rum och jag har ingen lust att fuktspärra hela köket eller ha avsatser/trösklar mitt i rummet.
skiss1.jpg

Hur ska jag göra och hur mycket måste jag göra?

/Jeppe

Så här ser det ut idag.

Utefter ena väggen är plastmattan uppvikt 10cm. Annars ingen spärr upp på väggarna.

skiss2.jpg

Är detta en lösning som jag kan fortsätta med?

DU får vänta tills en mer kunnig tittar på det.
Jag tänker inte gissa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.