Ska riva del av vägg i min lägenhet enligt det rödmarkerade på ritningen.
Var på kommunen och tittade även på konstruktionsritningen. Där var inte innerväggarna utritade överhuvudtaget. Innebär detta att innerväggarna inte är bärande?
Var på kommunen och tittade även på konstruktionsritningen. Där var inte innerväggarna utritade överhuvudtaget. Innebär detta att innerväggarna inte är bärande?
Ser inte ut att vara bärande. Enkel test. Är den tunn och i gips är det nog ok att riva.
Men jag föreslår att du ber ordförande från föreningen att titta på det.
Själv skulle jag kolla enl ovan och riva. Bärande väggar brukar oftast vara i betong eller ha kraftig balk uppe i taket. Borra/såga ett hål och du ser.
Men jag föreslår att du ber ordförande från föreningen att titta på det.
Själv skulle jag kolla enl ovan och riva. Bärande väggar brukar oftast vara i betong eller ha kraftig balk uppe i taket. Borra/såga ett hål och du ser.
Ok, jag var inte så utförlig i min fråga.AnneFi skrev:
Konsutruktionsritningen fanns bara på diabild och bara generell och inte för min del av fastigheten. Det är en ny brf förening som inte fungerar ännu och inte vet hur man tolkar ritningarna. "Ordföranden" säger att vi inte får riva bärande ytterväggar...
Det är enligt min bedömning lättbetong. Konstruktionen är från 1940 och jag bor på våning 5 av 5. Ingen balk uppe i taket.
Klicka här för att svara