Y
Planerar inköp utav väggskivor, men så blir jag kluven vilken höjd jag ska välja..
jag har 245 från grundgolvet och upp till takbjälkarna (vad dom nu kallas)...

Men sen kommer ju reglar och innertaket... gipsen är 13mm... men om man fusk-tänker så kan jag ju mäta på takdosan antar jag, den är typ 4,5cm hög..

245- 4,5cm... okej då sa det ju sig själv såsett att 240 blir lagom

men det är klurigare med skivorna till ytterväggarna, de går ner en bit under grundgolvet, säg 246...

Men jag vet inte, ska man köpa 250 skivor och såga av dom, eller 240 och kanske inte sätta dom ända ner mot golvet?

B
kan du göra liten skiss hur väggen ser ut

Hej igen.

Vi hade ju en liten diskussion tidigare om i vilken ordning du skulle göra, vägg eller tak först.

Jag rekommenderade ju taket först.

Nu när du kommit så långt som du gjort, så fundera gärna på nu när du står i bygget vilket som är lättast.

För bankar du dit taket nu, så kan du bara stöta upp skivorna mot, tar du väggarna först så får du skära alla takskivor.:rolleyes:

Y
Jajo, fast saken var den att säljarna har kampanjpris just så hade hoppats på köpa två pallar med gips direkt och spara några kronor.

Det spelar nog ingen större roll. Att kapa nederkanten av en skiva går på 3 röda sekunder.
Det är bara att lägga upp skivan plant och dra med kniven mot en rätskiva eller dylikt.

Men det går ju fortare om man inte behöver kapa nederkanten

Yrrol skrev:
Jajo, fast saken var den att säljarna har kampanjpris just så hade hoppats på köpa två pallar med gips direkt och spara några kronor.
Oki. Men skulle du ha gips i taket? I sådana fall spelar det ju ingen roll, men även om du bär in det så har du något att stå på när du gör taket.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.