8 052 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
köpa in massa gips på en gång, eller inte?
Om man verkligen kommer att behöva så mycket gips, så skulle jag ha köpt det utan att tveka.
Men då hade jag även tänkt använda det inom någon månads period, annars blir det så rörigt i garaget etc och plats saknar man alltid mitt i ett bygge.
Men då hade jag även tänkt använda det inom någon månads period, annars blir det så rörigt i garaget etc och plats saknar man alltid mitt i ett bygge.
Har spekulerat lite i detta hurpass snabbt jag kommer att använda det. Blir elektrikern klar så ska alla innertak gipsas, sen väggarna - något jag tror kan gå undan när man väl kommitigång. 38 skivor behövs till väggarna i huset.. 32 till taket... = 70...
Resterande (+mer) tänkte jag till garagets innertak, något som kanske inte sker bums då det är roligare att få fint inne...
har dubbelgarage så gjorde en ren yta vid andra porten där det inte kommer att störa..
---
när ni skär, hur går det till då, brukar ni göra det på backen, eller på ett bord, eller på ett stativ?
Resterande (+mer) tänkte jag till garagets innertak, något som kanske inte sker bums då det är roligare att få fint inne...
har dubbelgarage så gjorde en ren yta vid andra porten där det inte kommer att störa..
---
när ni skär, hur går det till då, brukar ni göra det på backen, eller på ett bord, eller på ett stativ?
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Om det bara ska skäras ett enkelt snitt kan man enklast göra det från pallen där dom ligger, men jag brukar lägga upp den på ett bord om det ska "skräddas"
Under 8 års renoverande till och från har jag aldrig varit med om att jag behöver köpa allt samtidigt för att få rätt pris. Det har alltid gått bra att få ett avropspris baserat på hur mycket jag ska ha.LAINE skrev:
Att ha stora mängder byggmaterial hemma är katastrof på alla sätt. Man förbrukar ALDRIG materialet i den hastighet man tänkt sig. Dessutom är det ofta helt onödigt som sagt. At inte hamstra material som tar plats var en läxa jag lärde mig under de två första åren vi flyttade till hus.
-Så sant! En av de största energi- och tidtjuvarna hos oss den första perioden var att bara flytta inköpt byggmaterial för att få plats att bygga. Köp lagom lite om du bygger själv.
Apropå skivförvaring. Vi har alltid ställt upp ett par bockar ett rum och sen lagt två reglar mellan bockarna. Det är ganska skönt att jobba med skivorna i ståhöjd.

Kanske värt att investera i två gipsbockar, då får du dem i arbetshöjd, och sådana bockar använder man lite överallt, måla panel, byggställning inne, om det är lite högre, förvara virke på, mm.Yrrol skrev:Har spekulerat lite i detta hurpass snabbt jag kommer att använda det. Blir elektrikern klar så ska alla innertak gipsas, sen väggarna - något jag tror kan gå undan när man väl kommitigång. 38 skivor behövs till väggarna i huset.. 32 till taket... = 70...
http://www.blocket.se/stockholm/Gipsbockar_26594551.htm?ca=11&w=3
Det som slår mig är transporterna.
Flera varv drar ju pengar det med men kan man lasta annat samtidgt så kanske transporten ändå behövdes osv.
Och ja som norrlänning så blir det lite avstånd ibland. En byggmarknad ska ha 1800 för att köra ut till mig men då är det oavsett om det är ett paket spik eller en full lastbil.
Matrialpriserna de uppger i butiken, de är däremot att betrakta som förhandlingsbud. Sist jag byggde lite större så var beijers billigre än byggmax efter lite snack
Flera varv drar ju pengar det med men kan man lasta annat samtidgt så kanske transporten ändå behövdes osv.
Och ja som norrlänning så blir det lite avstånd ibland. En byggmarknad ska ha 1800 för att köra ut till mig men då är det oavsett om det är ett paket spik eller en full lastbil.
Matrialpriserna de uppger i butiken, de är däremot att betrakta som förhandlingsbud. Sist jag byggde lite större så var beijers billigre än byggmax efter lite snack
Klicka här för att svara