Byggmaterial & Byggteknik
Puskas: Hej ! I ett nybyggt timmerhus måste man då man vill sätta upp mellanväggar ta hänsyn till ev sjunkmån. Reglar som sätts invid vägg kan man vad jag förstår förse med sk glidskenor alt sågar man spår ca 1 dm, där man sedan spikar eller skruvar. (Regeln får inte gå ända upp till takregel). Men hur gör man med de andra reglarna ? Hur får man dem att ev kunna "glida" ? Timmerstommen
pag: Hej! Har stuprör som slutar upp till en meter vid sidan av markavloppsanslutningarna. Skulle behöva en "quick fix" på detta, tänker inte dra stuprörsdelar med böjar etc just nu. Någon som känner till någon slags flexslang i plast i rätt dimension (90-100 mm?) man skulle kunna använda lite provosoriskt? Inköpsställe? Mvh Pagge
sjalvdrag: Du kan annars knacka i några spikar i rökgången i murstocken och sedan lägga i en sten och mura under det nya hålet i stocken för att täppa rökgången neråt och sedan ha renslucka på kaminröret
najnewo: Vill bygga en liten fiskarkoja...(10-15 m2) tyvärr är det så pass oländig terräng att jag måste nog bygga kojan i delar och sätta ihop den på plats. Finns det utförlig ritning på hur man bygger en sådan bod/koja? Ex. på väggblocks konstrukt.? mvh
Ekenstierna: hur besvärligt är det att renovera en vägg i ett vardagsrum? det är ett tegelhus från 50 talet där väggen blivit fuktskadad,finns ingen el i den väggen. sitter dock ett fönster antar att det ej går att få tag på samma dimension på fönstret idag Tomas
Tokv41: Har bankat ner två stolpspjut som skall fungera som stopp till en löstagbar grind. Stolparna kommer inte belastas nämnvärt då grinden inte kommer hänga i beslag utan bara lyftas dit då den används och då kommer den hänga på klackar.. Dock så har inte stolpskorna hamnat i vinkel mot varandra vilket gav mig iden att fylla stolpskon med cement och sen fästa ett U-beslag att fästa
surfarn: [citat] Intressant, är det ett enplanshus med platt tak eller i två plan? Jag är lite nyfiken på ert hus, har läst många inlägg av dig och det vore skoj att få se några bilder på det
Tokv41: [citat] Jo precis, så är det nog men det känns ganska udda ändå för jag gissar att de allra flesta stolpspjut används till staket, grindar, altaner och liknande och då är det ju oftast impregnerat som används och det verkar mest finnas i 95mm... Men även om man inte vill ha impregnerat så ser jag inte vitsen med att köpa limtärstolpar när man ist kan köpa samma stolpspjut men i
mhacker: Hej, skall snickra ihop köksön därhemma nu och hade först tänkt en enkel konstruktion med en U-formad "ram" i 25mm MDF (två kortsidor och en långsida som skruvas i hörnen) där man sedan lägger på bänkskivan (60 kg) som sätts fast med några vinkeljärn på insidan av ramen. Kommer detta att hålla tror ni? En arbetskamrat trodde att skruva MDF mot MDF på det viset kommer att ge en
Plura: Min tanke var att få konkreta tips på ställen som någon forumkollega faktiskt känner till. Att ex bygge X där och där har eller jag har rivit mitt uthus och slipper gärna köra en del av materialet till tippen. /Pär
FredrikR: Skär man bort så den slipper man en massa spackling. :) Jag gjorde samma miss, dock i ett garagetak.
Nybyggarn: Japp jag har 5,5 meter mellan upplagen utan stödben men balken ligger på fler upplag vilket hjälper till (han som hjälpte mig räkna på balken var mycket noga med att den inte fick kapas). Om du bara ska stödja den på ytterändarna måste du kanske gå upp i dimension, men kolla med en konstruktör, det här är ju enkelt för dom, och om du ska ha 220 bjälklag kan du ju ha en 220 balk
ByggareNick: Ja det är på höjden, mät så kanske du inte behöver bl besviken. Du behöver inte skippa utbyggnaden. Du kan ju sätta en plintrad utanför plattan där du förlänger bjälklaget med grövre reglar. Känner att en paintskiss är på sin plats för att kunna förstå.
Mattias_Jo1: Behöver jag verkligen få bort varenda lager med tapet som finns på murstocken innan kakling eller räcker det med att prima och sedan lägga kakel? Väldans pillande....
barajag: [citat] Självklart har du rätt, snöade in på frågan när jag tänkte på de ställen som den blir på insidan, :blushing:exempelvis hyreshus där man måste följa livet på hela väggen, då blir man tvungen att ha den där den måste vara. Brukar knacka bort kanten lite så det blir fall utvändigt. Men som jag skrev beräkna så att den hamnar på utsidan.:rolleyes: utan förklaring var
barajag: [citat] Personligen har jag ingen koll på sådant tyvärr. Men prova att gräv ner ett par dm och stick en kniv i dom så ser du skicket på virket.
Kemisten: [citat] Luftspalten mellan panel och papp/vindväv är för att panelen skall kunna torka (snabbt nog) när den har blivit utsatt för regn och dyl., är panelen av spåntade brädor? Risken är väl att om det inte fungerar så kommer du vara tvungen att byta mer än bara panelen när du tittar efter, kanske även bl. a. isoleringen (vilket blir dyrare). Nu tror jag inte det kommer bli problem,
anaitis: [citat] Det är fortfarande ett suveränt material. Du får bara inte bygga nytt med det. Men om det redan sitter där varar det nästan för evigt.
kalubah: Skrev lite fel. Om jag forstar ratt (din bild blir ratt liten pa min dator...) sa vilar dina golvbjalkar pa dina "hemmagjorda balkar" Vad jag menade ar att lasten fran dessa utovar ett storre tryck pa den inre balken. Som du sager kommer den inre balken att ge efter nagot och kraft foras over till den yttre, du maste dock ha extremt styva golvbjalkar (och garna inte alltfor styva barlinor) for
Robban_Hedlund: Tack för svaren, det blir till att tänka om. Kommer aldrig få plats med trappen i köket.
hempularen: Jag har upptäckt ett lite oroande fenomen. I höstas skulle jag fylla igen runt en nybyggd källartrappa, jag satte frigolit på stödmuren. Jag limmade fast frigoliten med PL600 för att den skulle sitta kvar tills det blev fyllt. Det blev aldrig av att beställa hem grus osv (det måste dit en bil med kranarms så att det kan skopas på rätt plats). Vintern kom, massor med snö osv. Jag
zingo: De förra ägarna påstår att de bara förbrukar 11.000 kWh per år med en bottenplatta på c:a 60 kvm i "två" plan. Så det verkar inte som om så mycket läcker. De eldar visserligen även med ved i den öppna spisen ibland men det kommer ju även jag göra. Har oerhört mycket ved som jag måste använda till något. :) Som det är nu verkar det som om den värmer källaren. De har klinkers
källare: Har putsat om min gillestuga, där väggarna består av leca och betonghålsten. Knackade ner allt befintligt bruk och rengjorde med stålborste och damsugare. Borstade sedan in rödgrund och satte därefter upp avdragsbanor och galvat putsnät. Dagen efter putsade jag med C-bruk, serpo 244. Efter någon månad målad målades väggarna med silikatfärg. Är jättenöjd med resultatet. Håller nu
woodrat: Hejsan , skall renovera min gavelbalkong. Den har för närvarande en enkel trall av tryckt virke med 5 mm mellanrum så jag ser direkt ner på marken under . Någon som har gavelbalkong med trevligare lösning av golv? Jag vill ha lite mer "innegolvs-känsla" och lätt att hålla i bra skick. Hur byggs golvet på en ny gavelbalkong idag? Tryck virke som hos mig ? Falsad plåt och fall utåt så
anaitis: [citat] Nästan rätt Med två balkar sida vid sida händer följande: Tröghetsmomentet blir det dubbla. Spänningen halveras. Nedböjningen halveras. Ingen skillnad om de skruvas ihop. Du tänkte nog på förändringar i spännvidd.
Tovelainen: Hej Jag ska renovera en gammal tvättstuga, ca 10 kvm, i ett uthus till en skånelänga från 1800-talet. Den ska bli verkstad. Tvättstugan har inte använts på länge. Det finns inget ordentligt avlopp - vattnet rann ut över cementgolvet och vidare ner i ett håll där det rann ut på marken utanför. Därför är nedre delen av väggarna rätt porös. Se bild. Här och var ser det ut som
Tokv41: Tror det blir ett enormt jobb att fräsa ut och i bakkant går det inte för där sticker trappsteget ut ovanför och sen är frågan om jag skulle vinna så mycket på det? Du menar att man kan vika ner mattan i urfräsningen? Tveksamt på att det skulle bli bra men som sagt så tror jag det kommer ta minst lika lång tid som att gera nya nosar... Är så otroligt mycket vinklar bara...